Bahaya Pesta Buku Kepada Anak Kecil

Malaysia dikurniakan dengan pelbagai pesta buku. Ini sesuatu yang positif kerana menunjukkan terdapat ‘demand’ untuk buku daripada rakyat Malaysia sendiri, bermakna rakyat Malaysia sudah semakin cakna membaca. Namun, sebagai ibu bapa, tahukah kita terdapat bahaya pesta buku kepada anak-anak kecil?

Semua Ibu Bapa Mahukan Yang Terbaik Untuk Anak

“Puan, buku cerita ini terbaik untuk anak puan.”

“Bang, anak abang yang kecil itu perlukan mainan ini. Sesuai sangat dengan umur dia.”

“Kak, saya ada makanan minda. Jadi, anak akan bijak cepat.”

Ibu bapa mana tak sayang anak. Betul tak? Dibelinya buku latihan dan worksheet yang menimbun dengan harapan si kecil boleh tulis dengan cepat.

Diborongnya segala jenis flash cards supaya anak dapat mengenal huruf dan membaca dengan lancar seawal usia. 

Makan coklat atau pelbagai food supplements yang kononnya dapat merangsang otak kiri dan kanan.

Bila sebut benda-benda saintifik sikit, terus percaya.

Persepsi Masyarakat – Bahaya Pesta Buku

Inilah persepsi yang kita bina. Inilah budaya tidak sihat yang telah sebati dalam masyarakat.

“Mama, adik nak mainan itu.”

“Tak boleh. Mainan berlambak dekat rumah. Kita beli buku je. Kena belajar.”

Tipikal ibu bapa di Malaysia. Ada ibu bapa macam tu?

Kita tak pernah melihat kanak-kanak di dalam perspektif mereka. Kita melihat mereka dalam perspektif orang dewasa. Bertambah teruk, kita melihat diri kita yang dahulu yang serba kekurangan, dan kononnya kita tidak mahu anak kita merasa kekurangan tersebut.

Nak lagi teruk, kita melihat perkembangan anak kita dengan melihat perkembangan anak orang lain. Adil ke begitu?

Kita tak pernah melihat kanak-kanak di dalam perspektif mereka. Kita melihat mereka dalam perspektif orang dewasa. Bertambah teruk, kita melihat diri kita yang dahulu yang serba kekurangan, dan kononnya kita tidak mahu anak kita merasa kekurangan tersebut.

Betulkan Yang Biasa

Saya selalu ingatkan diri saya dan ibu bapa yang lain untuk kembali kepada perkembangan anak-anak yang sepatutnya. Kalau umur anak 1 tahun, cari milestone (tahap) perkembangan untuk anak 1 tahun. Bukan 5 tahun. Semak satu persatu setiap perkembangan yang merangkumi fizikal, emosi, kognitif dan sosial (ini yang asas).

Kalau kita jadi akauntan, kita belajar ilmu akaun. Kalau nak jadi engineer, belajar ilmu engineer. Menjadi seorang ibu bapa pun juga dikira sebagai pekerjaan. Maka, carilah ilmu menjadi ibu bapa yang terbaik untuk anak yang tersayang.

Anak-anak ini ibarat cap jari. Setiap orang berlainan. Individual differences. Kita tak boleh sama sekali pukul rata anak kita dan anak orang lain adalah sama. Even, anak pertama, kedua dan ketiga juga berbeza.

Peranan Ibu Bapa

Jadi, antara bahaya pesta buku ini kepada anak kecil adalah terlalu banyak produk yang kesemuanya dikatakan baik untuk anak kita. Di sini, peranan ibu bapa adalah besar bagi memastikan bacaan yang tepat mengikut tahap dan umur anak kita.

Kadang-kadang kita dah pilih cantik buku-buku yang bersesuaian dengan umur anak. Tapi, apa pula peranan kita? Adakah wujud interaksi sesama anak dan ibu bapa seperti membacakan buku cerita kepada mereka? Adakah kita seorang ibu bapa yang rajin atau malas membaca?

Penjual buku kanak-kanak akan approach ibu bapa sebab mereka sorang penjual. Mereka bukan pakar dalam psikologi dan pendidikan kanak-kanak. Mereka hanya tahu ‘standard’ buku tersebut untuk dijual kepada ibu bapa yang mempunyai anak kecil sebagai target. Tak lebih daripada itu.

Jika mereka berjaya menjual, maka, mereka seorang penjual yang Berjaya.

Tapi, kita? Adakah kita juga ibu bapa yang Berjaya? Adakah kita menzalimi anak kecil kita?

Tak payah nak cepat-cepat. Kalau bahan bacaan tu tak sesuai dengan umur anak-anak, tunggulah. Belilah bila dah sampai waktunya. Selamatkan diri anda dan anak-anak anda daripada bahaya pesta buku ini.

Tak rugi pun.

Penjual buku kanak-kanak akan approach ibu bapa sebab mereka sorang penjual. Mereka bukan pakar dalam psikologi dan pendidikan kanak-kanak. Mereka hanya tahu ‘standard’ buku tersebut untuk dijual kepada ibu bapa yang mempunyai anak kecil sebagai target. Tak lebih daripada itu.

Anak Bercakap Perkataan Tidak Elok

Anak-anak bercakap perkataan tidak elok seperti mencarut, menyumpah atau kata-kata yang negatif yang biasanya dipelajari daripada sekeliling. Bila sebut sekeliling, bukan sekadar dari orang dewasa, bahkan ia termasuklah dari rakan sebaya, TV dan internet, atau jika yang dah pandai baca sikit, boleh jadi dari tulisan.

Kadang-kadang kita risau, kita sedaya upaya menjaga perkataan yang disebut di rumah dengan perkataan yang baik. Tetapi, kita terkejut bila tiba-tiba terpacul dari mulut si kecil seperti bodoh atau kata-kata kesat yang lain. Kalau ada saudara mara yang terdengar, kita yang malu.

Kita pun mungkin tuduh anak bercakap perkataan tidak elok itu mungkin perkataan itu dipelajari dari Taska atau Tadika, mungkin bila bawa main ke taman permainan dan mendengar dari kanak-kanak lain yang bermain di tempat yang sama.

Ini adalah sifat semulajadi manusia untuk belajar berkomunikasi dengan mendengar perbualan dari sekeliling, kemudian perbendaharaan kata mereka pun bertambah (vocab) dan tadaaaa, mereka pun boleh turut sama berbual.

Kajian dari Stanford Universiti di bawah pakar bahasa, Melissa Mohr ada menyatakan dalam setiap bahasa, ada lebih kurang 0.7% perkataan berbentuk ‘swearing’ yang mana perkataan ini lebih banyak dituturkan di dalam perbualan harian. Melissa juga menekankan kaitan yang significant kenapa kanak-kanak boleh tahu sekurang-kurangnya satu perkataan yang tidak elok pada umur 2 tahun!

Sebab pada umur bawah 3 tahun, Montessori merujuk otak kanak-kanak di bawah unconscious mind. Mereka akan serap apa sahaja dan mendengar apa sahaja yang berata di sekeliling. Di dalam Islam, umur begini kita kata kan belum mumayyiz iaitu tidak tahu membezakan yang mana baik dan buruk sehingga umur 6/7 tahun.

Mengapa Anak Bercakap Perkataan Tidak Elok

Jadi, kenapa kanak-kanak cakap perkataan yang tidak baik?

Sebab mereka tak tahu. Benar, mereka tak tahu pun perkataan yang dia tiru adalah perkataan yang tidak baik. Mereka hanya memerhati dari sekeliling (atau menonton), perkataan yang digunakan dengan situasi-situasi tertentu. Bila berlaku situasi begini, kena sebut perkataan ini.

Contoh,

Kalau kawan ejek, kena sebut bodoh. Kalau kena marah, kena sebut pukul kang. 
Kalau hilang barang, kena maki orang.

Mereka tidak akan tahu menggunakan perkataan tersebut kalau orang sekeliling tidak menggunakan. Mereka pun kadang-kadang bereksperimen dengan perkataan yang digunakan itu betul atau tidak dalam pelbagai konteks dan situasi. Adakah perkataan itu perkataan yang kelakar? atau menarik perhatian? atau buat orang lain sedum dan marah?

Mereka cuma tak tahu.

Bagaimana Mengubah Daripada Anak Bercakap Perkataan Tidak Elok

Kita dibiasakan dengan kaedah ‘behavior modification’ iaitu untuk mengubah tingkah laku kanak-kanak, kita perlukan sesuatu seperti reinforcement (pengukuhan/peneguhan) dan punishment (hukuman). Dua-dua itu bertujuan untuk meningkatkan tingkahlaku yang baik, atau membuang tingkahlaku yang tidak baik.

Cuma kadang-kadang kita tersilap. Sebab ibu bapa pun panik. Kali pertama kan dengar. Kita mungkin overreact dengan situasi yang terjadi.

Kalau ibu bapa terdengar anak sebut perkataan yang tidak elok, apa yang ibu bapa buat? Ya, lazimnya kita akan terus marah mereka. Atau terus melakukan proses reinforcement atau punishment.

Anak pun terpinga-pinga kena marah. Ini yang selalu terjadi.

Apa Perlu Dilakukan

Tenang, dan bagitahu kepada anak yang perkataan itu tidak elok dan tidak boleh digunakan. Bagi pilihan perkataan yang lain yang lebih baik dan sesuai. Bagitahu yang perkataan yang tidak elok itu sama sakitnya macam kena tumbuk or cubit.

Jangan gelak! Kita mungkin kelakar sebab si kecil cakap benda yang tak elok atau salah tempat. Ingat ya tadi, mereka nak explore penggunaan perkataan either perkataan itu untuk marah ke, sedih ke, lucu ke.. Kalau kita gelak, mereka akan salah faham dan akan ulang berulangkali.

Tolong check apa yang ditonton. TV ke, youtube ke. Bukan boleh percaya sangat rancangan kanak-kanak ini.

Berbalik kepada kita, tangok diri sendiri berbual bagaimana. Mungkin kita secara tak sedar tersebut depan anak ke. Berborak dekat telefon dengan kawan sambal menyumpah. Kalau perasan silap kita, cepat-cepat bagitahu dekat anak perkataan itu tidak sesuai dan minta maaf.

Kalau ada improvement, anak tak sebut perkataan yang tidak elok even dalam situasi yang sama, jangan lupa puji! Pujian merupakan salah satu positive reinforcement untuk meningkatkan tingkat laku yang baik. Ini lebih efektif.

Yang paling penting, konsisten. Kalau hari ini kita tegur guna perkataan lain, esok kita biarkan anak bercakap perkataan tidak elok, pun tak jadi juga. Istiqamah dalam mengubah tingkahlaku anak-anak. Jangan on-off bila teringat.

Tapi ingat ya, setiap anak berbeza. Maka hasilnya juga berbeza, cepat atau lambat je.

Selective Mutism – Apa Yang Perlu Diperhatikan

“Puan, anak puan ni terlalu pendiam di dalam kelas. Kat rumah memang pendiam juga ke?”

Terkejut ibunya. Sebab anaknya di rumah sangatlah aktif dan banyak bercakap. Jadi, bila guru memberitahu yang anaknya seorang pendiam, mestilah ibunya terkejut.

Banyak kali saya menjadi saksi, apabila anaknya masuk sahaja ke dalam kereta, segala macam aksi dapat dilihat dari luar. Dan banyak bercakap dengan adiknya.

Di sekolah, dia hanya meriah dan aktif bercakap dengan seorang guru sahaja. Dengan guru-guru lain, memang mulut dia terkunci rapi.

Pelik bukan?

Tidak terlalu pelik jika kita faham keadaan dan tingkah laku kanak-kanak yang dipanggil ‘Selective Mutism’.

Apa itu Selective Mutism?

Selective Mutism ini adalah satu bentuk anxiety di anak kanak-kanak tidak boleh bercakap atau berkomunikasi dengan baik pada situasi-situasi tertentu. Lazimnya macam contoh di atas, kanak-kanak mampu berinteraksi dengan baik dan efektif di rumah tapi tidak di sekolah kerana di rumah, mereka berasa selesa, tenang dan selamat.

Keadaan ini hanya dapat dilihat jika kita berikan situasi yang berbeza untuk kanak-kanak, seperti di sekolah. Sebab itu masalah Selective Mutism ini tidak dapat dikenal pasti sehingga umur anak-anak ke sekolah.

Di sekolah pula, guru mungkin tersalah tafsir jika tidak diamati dengan betul. Guru akan tersilap dengan menganggap anak tersebut seorang yang pelajar yang baik, pendiam, sopan, tidak bising dan pemalu – yang penting tidak mengganggu sesi pembelajaran di dalam kelas.

Maka, ibu bapa pun gembira bila guru memberitahu anaknya berkelakukan yang sangat baik ketika ambil report card.

Ia tidak tertakluk sahaja kepada persekitaran dan ruang, tetapi juga orang! Ya, mereka juga akan bercakap dengan orang-orang tertentu sahaja.

Cabaran Anak Selective Mutism

Kanak-kanak yang mempunyai masalah Selective Mutism sebenarnya struggle untuk melakukan aktiviti di dalam kelas seperti membaca dengan kuat, bercakap di hadapan kelas, bekerja di dalam kumpulan – di mana ia memberi kesan kepada perkembangan yang menyeluruh.

Masakan tidak, nak minta izin pergi tandas pun takut nak angkat tangan.

Mereka bukan tak mahu cakap sebab tiada pendedahan atau pengetahuan, cuma ya, keadaan sekeliling tidak membuatkan mereka rasa cemas sehingga tidak mahu/takut untuk bercakap.

Contoh simptom lain seperti kanak-kanak ini akan menggunakan non verbal actions seperti mimik muka, angguk, facial expression. Itu pun takut-takut nak respon.

Maka ia membawa kepada masalah-masalah lain seperti masalah pembelajaran dipinggirkan kawan-kawan (social isolation), takut dimalukan di hadapan orang lain, clingy dengan ibu bapa sahaja, dan boleh membawa kepada temper tantrum dan tingkah laku negatif yang lain.

Salah Faham Selective Mutism

Antara misconception tentang kanak-kanak yang mempunyai masalah Selective Mutism ialah ingatkan mereka mempunyai trauma. Biasanya, trauma akan berlaku dan membuatkan kanak-kanak tidak bercakap untuk semua keadaan, dan bukan dengan keadaan tertentu. Ini tidak terjadi kepada kanak-kanak Selective Mutism.

Disebabkan Selective Mutism ini adalah masalah yang jarang berlaku, ia bukan senang untuk kita kenalpasti. Bahkan di kalangan ahli perubatan kanak-kanak sekalipun. Jika tersilap, kita akan merujuk anak-anak ini mempunyai masalah komunikasi atau autism.

Dengan kata lain, mereka mahu bercakap. Berkobar nak bercakap. Tetapi tidak boleh bercakap dan bukannya tidak mahu bercakap.

Dan kanak-kanak ini bukan pemalu. Mereka hanya terperangkap dengan anxiety dalam diri. Lagi lama mereka terperangkap, lagi sukar untuk mengatasi masalah.

Kaedah Menangani Selective Mutism

Apakah jalan terbaik untuk mengatasi (merawat) masalah ini?

Jangan sesekali paksa mereka untuk bercakap. Paksa tidak akan selesaikan masalah. Bagi mereka bercakap adalah perkara yang sangat susah dan perlukan rawatan yang berterusan. Bukan selesai dalam masa sehari.

Untuk ibu bapa, kita tahu anak kita mempunyai masalah ini, kita ada tendency untuk membantu mereka secara berlebih. Contohnya, jika di restaurant, anak akan rasa berdebak untuk order makanan, maka secara automatic ibu bapa akan membantu mereka memesan makanan. Tujuan ibu bapa untuk mengurangkan rasa debaran si anak, tetapi ia adalah satu langkah ‘rescuing’ untuk selamatkan anak-anak. Dan ia tidak berkesan untuk menyelesaikan masalah kerana mereka akan terus diam selamanya jika berada di situasi yang sama untuk kemudian hari.

Di sekolah pula, selain kanak-kanak ini dianggap sebagai kanak-kanak yang baik dan sopan, ada juga guru mengganggap mereka sebagai orang yang degil. Degil nak bercakap. Keras kepala. Lama-lama, guru pun malas layan.

*kalau ada anak-anak begini, bawa jumpa untuk diagnos. Ikut statistik, tak ramai pun ada Selective Mutism. Mungkin simptom hampir sama, tapi tidak sama.

Anak Meniru Tabiat Membaca Ibu Bapa

Ramai ibu bapa yang terus inginkan anak minat dan pandai membaca, dalam masa yang sama, ibu atau bapa sendiri tidak menunjukkan minat membaca. Tahukah anda, anak meniru tabiat membaca ibu bapa?

BACA JUGA: Tips Anak Minat Membaca

Anak Meniru Tabiat Membaca Ibu Bapa

Peniruan atau ‘imitation’ adalah penting untuk perkembangan kanak-kanak. Macam mana ia berfungsi? Dari pemerhatian sekeliling, maka apa yang mereka tengok tu akan sampai ke otak untuk diproses terlebih dahulu sebelum mereka mencuba sesuatu.

Ia terjadi untuk semua jenis perkembangan. Daripada bahasa, sehinggalah sosial. 

Membaca. Ramai orang ingat membaca itu kemahiran semata-mata. Kemahiran membaca. Atau reading skill. Sebab itu ibu bapa berlumba-lumba nak bersaing dan memastikan anak-anak cepat dan dapat membaca dengan lancar.

Tapi, membaca adalah lebih daripada sekadar kemahiran.

Juga bukan sekadar memahami simbol, gambar, tulisan atau any form yang membentuk komunikasi satu atau dua hala. Ia datang dari pengalaman memerhati sekeliling. Dari memerhati, maka akan datang proses imitation untu meniru apa yang mereka perhati.

Kanak-Kanak dan Sifat Meniru

Kita kembali semula ke zaman tatkala anak-anak masih lagi bayi.

Bayi akan meniru aksi dan suara. Peringkat ini, bayi sebenarnya sedang ‘membaca’ segala pergerakan termasuklah mimik muka, gesture, suara dan sebagainya.

Kita acah gelak, baby turut ketawa. 
Kita tipu-tipu menangis, baby pon menangis sama. 
Kita jerit aaaa, baby pon tak boleh kalah untuk jerit aaa juga.

Meniru Ibu Bapa Membaca

Dalam konteks membaca, dengan memperbanyakkan bahan bacaan (enrich printed environment) adalah sesuatu yang baik jika mengikut tahap perkembangan anak-anak.

Letaklah pelbagai bahan bacaan seperti picture card, buku cerita, softbook dan sebagainya. Tapi ia tidak mampu nak bagi benefit yang lagi besar dari yang ini, iaitu

Ya. Jika ibu bapa membaca di rumah dan menjadikannya satu tabiat. Ia memberi implikasi yang sangat besar terhadap perkembangan kanak-kanak. Termasuklah menyediakan kanak-kanak untuk minat membaca.

Reading readiness adalah sesuatu yang real.

Memaksa anak-anak membaca adalah sesuatu yang tidak adil bagi mereka. Bila membuat sesuatu dalam keadaan terpaksa, maka ia tidak akan memberi kesan jangka panjang. Dan ia sia-sia.

Ia bermula dengan tabiat ibu bapa membaca dahulu, baru datang yang lain-lain seperti beli buku macam-macam, bawa ke perpustakaan, story tellings dan seterusnya.

Kajian Interim Tabiat Membaca Rakyat Malaysia 2014 menunjukkan purata rakyat Malaysia membaca hanyalah 15 setahun. Berbanding pada tahun 2004 hanyalah 2 buku setahun. Ini disebabkan medium membaca yang makin meluas seperti ebook dan medium yang lain.

Ia jumlah yang sedikit.

anak meniru tabiat membaca

Minat Membaca Anak Akan Datang Sendiri Jika Ibu Bapa Turut Minat Membaca

Kita dibesarkan dengan cara membaca itu adalah satu kemahiran. Then, what next? Bila dah tahu membaca, kemudian nak buat apa?

Kita tak didedahkan dengan nilai membaca itu sendiri. Tidak menjadi habit. Nak pegang buku pun malu dicaci masyarakat. Nak beli buku pun susah. Rasa membazir.

Nilai membaca tu tak berjaya diserap.

Sudah-sudahlah paksa anak membaca.

Ia perlu datang sendiri. Sampai satu tahap mereka sendiri akan minta kan kita sendiri untuk membeli buku. Anak meniru tabiat membaca ibu bapa sendiri. 

Cuba tanya diri sendiri, berapa buah buku anda baca setahun?

Kanak-kanak dan Gajet

kanak-kanak dan gajet

Namakan apa sahaja jenis gajet yang memenuhi kehidupan. Ipad, mobile phone, tablet, laptop dan lain-lain. Kebergantungan kita terhadap gajet semakin menjadi-jadi. Sampaikan nak diamkan anak yang menangis sekali pun, ibu bapa terus menghulur gajet supaya mereka diam. Bahkan, ada ibu bapa yang memberikan searang satu anak masing-masing yang masih kecil sebuah gajet, dan digunakan tanpa kawalan. Apakah kesan jika dibiarkan kanak-kanak dan gajet?

Kanak-Kanak dan Gajet: Parah Jika Dibiarkan

Perkembangan awal kanak-kanak lebih tertumpu kepada penggunaan deria atau sensory mereka. Deria ini dirangsang dengan bercakap dengan orang, membuat bunyi, menyentuh dan melihat alam sekeliling, merasa dan menghidu. Mereka perlu bergerak.

Telah banyak kajian daripada pakar telah memberi amaran jika ibu bapa memberikan gajet kepada anak-anak tanpa kawalan, maka ia boleh memberi kesan jangka masa panjang yang negatif. Akan wujud masalah tingkah laku.

Jika fokus kanak-kanak hanya untuk gajet menyebabkan tiada interaksi luar yang berlaku. Kurangnya perkataan yang mereka tahu. Malu nak bercakap. Tiada keyakinan diri. Tak kenal sesama saudara.

Belum lagi merencatkan perkembangan motor halus. Perkembangan fizikal kanak-kanak tidak berlaku dengan normal. Pada waktu terbaik mereka untuk menguatkan otot, bermain di luar, tetapi kita ubah dengan berikan gajet yang hanya menggerakkan jari jemari.

Emosi mereka juga jadi tidak terkawal. Cuba ambil gajet dari tangan mereka. Atau tidak benarkan mereka menggunakan gajet untuk sementara waktu. Apa yang akan mereka buat? Boleh jadi, kanak-kanak akan memukul ibu bapa untuk melepaskan geram. Malah, lebih teruk, ini boleh membawa kepada masalah mental.

Sebab itu, saya sarangkan bahawa tiada interaksi antara kanak-kanak dan gajet bagi umur 2 tahun ke bawah. Langsung jangan beri.

Jika anak sudah berumur antara 2-6 tahun ke bawah, bolehlah diberi tetapi maksimum hanya 2 jam sahaja penggunaan.

Janganlah degil.

Takut Anak Ketinggalan Dengan Teknologi Semasa

Benar, kita tidak mahu anak kita ketinggalan. Sentiasa up to date dengan perkembangan teknologi terkini. Tapi biar berpada. Berpada bagaimana? Berikan ikut umur dan kesesuaian masa dan tempoh penggunaan.

Bukan semua umur kanak-kanak menjalani perkembangan dengan kadar yang sama. Adakalanya, mereka belum bersedia. Kalau kita langgar juga, kita melangkaui perkembangan yang sepatutnya berkembang terlebih dahulu.

Apa Solusinya?

1. Paling utama, ibu bapa tolong bercakap dengan anak-anak. Tidak bergerak depan skrin akan menjadikan anak-anak  tidak tahu bersosial.

2. Letak peraturan waktu penggunaan supaya kanak-kanak tidak sampai tahap ketagih, atau menjadi hamba gajet. Setiap kali sebelum memberikan gajet, ingatkan dan berjanji dengan anak bahawa dia hanya boleh bermain untuk satu jangka masa yang dibenarkan sahaja.

3. Jadilah role model. Jika kita tak bagi anak-anak guna gajet ketika makan, sebagai ibu bapa, kita pun seharusnya jangan guna juga. Kalau tak jadi sia-sia. Seperti nak suruh anak ketam jalan lurus, tapi mak dia pun jalan senget dan tak betul. Walk the talk.

4. Bermainlah dengan anak tanpa menggunakan gajet. Banyak lagi bahan konkrit dan berjisim di dunia nyata berbanding aplikasi di skrin gajet.

5. Games yang berasaskan pendidikan di dalam gajet tu boleh main, tetapi bersama-sama ibu bapa, dan ada limit masa yang dibenarkan. Bukannya beri kebebasan untuk anak bermain tanpa had.

Renungan

Jika ditenung komik di atas, bukankah ini ironi? Ibu bapa yang kononnya tahu tentang anak-anak, tetapi sebenarnya melakukan kesalahan dalam membesarkan anak.

Kita fikir kita dah jadi ibu bapa yang terbaik bila hantar anak-anak ke tadika/taska yang biarkan anak bermain. Tetapi di rumah, kita yang abaikan tanggungjawab dengan merosakkan perkembangan kanak-kanak.

Kita dah buat salah dengan anak pertama dulu. Tapi buat lagi salah dengan anak kedua, ketiga dan seterusnya.

Kita yang salah.

Melabel Anak: Jangan Pandang Remeh

melabel anak

Pernah ke dengar bahawa kata-kata ibu bapa itu adalah doa? Begitulah juga dengan budaya melabel anak oleh ibu bapa, ianya berpotensi mendatangkan kesan yang mendalam kepada anak-anak tersebut.

Budaya Melabel Anak

Manusia ini hidup di dalam keadaan ‘homogeneity‘, iaitu untuk dikategorikan sebagai normal, corak kehidupan kita perlulah bersamaan dengan corak kehidupan majoriti dalam masyarakat. Jika ada terlain sedikit, maka kita akan hukum orang yang tak sama dengan melabel mereka dengan bermacam-macam label.

Kita bukan bercakap tentang label kanak-kanak istimewa seperti autism, disleksia, ADHD dan sebagainya. Bukan itu yang saya maksudkan.

Label yang saya maksudkan ini terhasil daripada pemerhatian biasa.

Contoh Situasi

“Oh, Ahmad ini cuai sikit. Careless. Jangan bagi anak saya apa-apa responsibilities ye cikgu.” pesan Ibu Ahmad kepada cikgunya.

Ibu Ahmad melabel anaknya dari kecil sebagai anak yang sentiasa cuai. Ibunya seakan tidak percaya dengan anak sendiri. Semua perkara melibatkan kehidupan Ahmad akan diuruskan dan diselesaikan ibunya. Masukkan buku di dalam beg untuk hari esoknya, pack barang, basuh pinggan dan sebagainya.

Di sekolah, Ahmad sentiasa diingatkan untuk tidak membuat kesalahan bodoh di dalam latihan. Diulang-ulang perkataan careless atau cuai di dalam benak minda Ahmad

Jangan Pandang Remeh Kesan Melabel Anak

Apabila kita melabel seorang kanak-kanak, perkataan dariapda orang dewasa itu sifatnya sangat kuat kesannya terhadap anak tersebut. Setiap label perkataan yang kita berikan seperti malas, bijak, lembam, hiper – merupakan satu bentuk jangkaan yang mampu mempengerahui perangai atau tingkah laku jangka panjang.

Masihkah kita ingat lagi report kad semasa zaman sekolah kita dahulu? Guru akan menulis komen atau ulasan tentang prestasi anak murid sepanjang tahun tersebut.

“Ain seorang pelajar yang pendiam.”

“Keputusan Ali merosot kerana terlalu banyak bermain.”

“Prestasi teruk. Tidak bermaya.”

Selain untuk memberikan ulasan kepada ibu bapa, sebenarnya ulasan itu juga bertujuan untuk memberi persediaan kepada bakal guru tahun depan berdepan dengan anak murid yang baru. Malangnya, apabila guru baru menerima label ulasan yang berbentuk negatif, ada kebarangkalian label tersebut terbawa-bawa dan memberikan expectation yang kurang kepada murid.

Si kecil akan rebel di dalam kelas kerana terus-terusan mereka dilabel dengan benda yang negatif.

Guru satu hal. Ibu bapa pun satu hal.

Melabel Boleh Menjadi Perkara Positif

Menurut Alagammai, seorang pakar terapi pendidikan dan kesihatan mental, melabel boleh menjadi sesuatu yang baik. Walaubagaimanapun, melabel dengan perkataan yang buruk atau bahaya berbanding yang baik adalah sesuatu yang zalim. Lagi menzalimkan adalah jika kita bagitahu orang lain tentang label yang digunakan.

Jika label buruk digunakan secara persisten, ia akan mengganggu emosi dan sifat daya saing anak-anak dan menjurus ke arah masalah mental.

Apa Perlu Ibu Bapa Lakukan?

1. Terangkan keadaan yang berlaku, bukan fokus sifat anak-anak

Contohnya, jika si kecil memecahkan pinggan kita akan terpacul “Adik ini selalu sangat tak berjaga-jaga. Semalam pecahkan pinggan. Minggu lepas pecahkan minggu. Setiap masa nak pecahkan pinggan kenapa.”

Ibu bapa boleh tukar kepada, “Adik tak berjaga-jaga hari ini. Sebab tak pegang betul-betul, pinggan dah pecah.”

Elakkan menggunapakai perkataan ‘selalu’. Fokus apa yang sedang terjadi. Tak perlu mengungkit cerita lama. Perkataan ‘selalu’ menunjukkan tingkahlaku yang dah lepas-lepas.

2. Label juga boleh jadi sesuatu yang tricky

Ada juga ibu bapa yang kerap memanggil anak-anak dengan panggilan ‘brilliant‘. Hanya satu patah perkataan. Kanak-kanak akan berasa tertekan untuk menjadi yang paling top setiap masa. Di sini, kita panggil sebagai ‘overestimate’ kelebihan seseorang.

Boleh tukar kepada, “Ibu sangat bangga tengok adik buat latihan untuk exam esok.” Pujian yang sama. Tetapi, mampu menghilangkan rasa tekanan anak-anak.

Senang cerita, tak perlu nak label-label

Label yang diberikan berbeza dari orang yang memberi dan orang yang menerima. Ia sesuatu yang subjektif. “Kamu ini tak pandailah.” Persoalannya, nak pandai bagaimana lagi? Tiada indikator yang tepat untuk menjadi pandai.

Maka, ia adalah strategi yang sangat tidak efektif untuk membina jati diri atau tingkah laku. Apatah lagi untuk mewujudkan motivasi.