Batuk Kokol atau Pertussis

Mengenai Batuk Kokol atau Pertussis

Batuk kokol adalah penyakit berjangkit yang disebabkan oleh bakteria pertussis (Bordetella pertusis). Bakteria ini akan menjangkiti kerongkong dan saluran pernafasan. Akibatnya adalah batuk yang teruk, kerap muntah dan keadaan ini mungkin berlarutan sehingga 3 bulan. Masyarakat melayu satu ketika dahulu menamakan jangkitan bakteria pertussis (batuk kokol atau pertussis) ini sebagai Batuk Kokol Seratus Hari.

Simptom Jangkitan Pertussis

Sifat dan bunyi batuk kanak-kanak itu yang menyebabkan nama batuk kokol (whooping cough) dipilih. Anak-anak yang dijangkiti bakteria bahaya itu akan mengalami batuk yang teruk serta berpanjangan. Batuk yang menyeksakan itu boleh berlaku hingga beberapa minggu dan bulan. Secara klasiknya batuk itu dikenali sebagai batuk seratus hari, kerana kanak-kanak akan batuk sehingga mencecah seratus hari lamanya.[1] Hasil dari jangkitan kuman tersebut yang menyerang rongga pernafasan dan paru-paru, si pengidap akan keletihan serta tercungap-cungap untuk menarik nafas. Amat menyeksakan jika kita melihat sendiri tanda-tanda yang kanak-kanak itu alami.

Akhirnya, jika tidak dirawat, kematian boleh menjemput. Kematian akibat daripada penyakit ini kerap berlaku di kalangan bayi berumur di bawah 6 bulan. Komplikasi pertussis yang teruk adalah sawan tarik, pendarahan dalam mata, kerosakan atau radang paru-paru dan kerosakan atau radang selaput otak (meningitis). Pertubuhan Kesihatan Sedunia melapurkan kes kematian akibat serangan bakteria batu kokol ini mencecah 200,000 hingga 300,000 setiap tahun.

Batuk Kokol atau Pertussis: Jangan Ambil Mudah

Adalah dianggarkan kes batuk kokol ini melibatkan 20 juta kes seluruh dunia. Menyedihkan juga kerana 90% dari kes tersebut adalah berlaku di negara-negara yang sedang membangun. Sistem kesihatan negara-negara berkenaan masih lagi diperingkat minima dan liputan pemberian vaksin juga tidak memberangsangkan.

Malaysia juga tidak terlepas dari kejadian batuk kokol ini. Data yang diperolehi dari statistik WHO mendapati kebanyakan negara-negara yang mempunyai liputan vaksin DPT yang rendah, kes Batuk Kokol meningkat. Jika dilihat kes bermula tahun 2013 hingga 2017, peningkatan kes berkali ganda.[2] Peningkatan ini setimbal dengan gerakan penolakan vaksin disebahagian masyarakat. Penolakan vaksin juga sejak dari tahun 2013 hingga sekarang, meningkat berkali ganda. Alasan yang sudah pun diberi jawapan tuntas oleh para pakar dan ahli agama mereka ketepikan. Mungkin terdapat agenda tertentu yang mereka perjuangkan dan mereka lebih mementingkan diri sendiri dari kemerbahayaan yang boleh melemahkan ummat.

batuk kokol atau pertussis

Cara Mengelak Jangkitan Pertussis

Pertussis boleh dielakkan dengan pemberian imunisasi. Ia diberi kepada kanak-kanak pada umur 2, 3, 5 dan 18 bulan. Apabila seseorang kanak-kanak telah mendapat pelalian pertussis yang lengkap dijangkiti kuman ini, mereka hanya akan mengalami gejala ringan tanpa risiko komplikasi. Wabak pertussis dalam komuniti boleh dicegah dengan memastikan liputan imunisasi pertussis sentiasa melebihi 95% pada setiap masa.

Liputan imunisasi yang tinggi ini dapat memberikan perlindungan kepada komuniti melalui kesan imuniti kelompok (herd immunity). Justeru, ibu bapa bertanggung jawab memastikan anak-anak mereka mendapat pelalian pertussis yang lengkap mengikut jadual yang ditetapkan. Perkhidmatan imunisasi bagi kanak-kanak ini boleh diperolehi di fasiliti kesihatan Kerajaan dan swasta.[3]

Remaja dan orang dewasa yang bergejala perlu sentiasa mengamalkan adab batuk dan bersin (menutup mulut) serta mencuci tangan selepas batuk bagi mencegah penularan jangkitan kepada orang lain. Mereka yang bergejala juga dinasihatkan supaya tidak mencium bayi kerana bayi berisiko tinggi untuk mendapat jangkitan pertussis. Segera dapatkan rawatan sekiranya mengalami gejala pertussis.

Pautan:
[1] Pertussis/Whooping Cough. MyHealth Portal.http://www.myhealth.gov.my/en/pertussis-whooping-cough/
[2] Pertussis Outbreak Trends.https://www.cdc.gov/pertussis/outbreaks/trends.html
[3] Kenyataan Akbar KPK. https://kpkesihatan.com/…/kenyataan-akhbar-kpk-5-ogos-2017…/

Bahaya Pesta Buku Kepada Anak Kecil

Malaysia dikurniakan dengan pelbagai pesta buku. Ini sesuatu yang positif kerana menunjukkan terdapat ‘demand’ untuk buku daripada rakyat Malaysia sendiri, bermakna rakyat Malaysia sudah semakin cakna membaca. Namun, sebagai ibu bapa, tahukah kita terdapat bahaya pesta buku kepada anak-anak kecil?

Semua Ibu Bapa Mahukan Yang Terbaik Untuk Anak

“Puan, buku cerita ini terbaik untuk anak puan.”

“Bang, anak abang yang kecil itu perlukan mainan ini. Sesuai sangat dengan umur dia.”

“Kak, saya ada makanan minda. Jadi, anak akan bijak cepat.”

Ibu bapa mana tak sayang anak. Betul tak? Dibelinya buku latihan dan worksheet yang menimbun dengan harapan si kecil boleh tulis dengan cepat.

Diborongnya segala jenis flash cards supaya anak dapat mengenal huruf dan membaca dengan lancar seawal usia. 

Makan coklat atau pelbagai food supplements yang kononnya dapat merangsang otak kiri dan kanan.

Bila sebut benda-benda saintifik sikit, terus percaya.

Persepsi Masyarakat – Bahaya Pesta Buku

Inilah persepsi yang kita bina. Inilah budaya tidak sihat yang telah sebati dalam masyarakat.

“Mama, adik nak mainan itu.”

“Tak boleh. Mainan berlambak dekat rumah. Kita beli buku je. Kena belajar.”

Tipikal ibu bapa di Malaysia. Ada ibu bapa macam tu?

Kita tak pernah melihat kanak-kanak di dalam perspektif mereka. Kita melihat mereka dalam perspektif orang dewasa. Bertambah teruk, kita melihat diri kita yang dahulu yang serba kekurangan, dan kononnya kita tidak mahu anak kita merasa kekurangan tersebut.

Nak lagi teruk, kita melihat perkembangan anak kita dengan melihat perkembangan anak orang lain. Adil ke begitu?

Kita tak pernah melihat kanak-kanak di dalam perspektif mereka. Kita melihat mereka dalam perspektif orang dewasa. Bertambah teruk, kita melihat diri kita yang dahulu yang serba kekurangan, dan kononnya kita tidak mahu anak kita merasa kekurangan tersebut.

Betulkan Yang Biasa

Saya selalu ingatkan diri saya dan ibu bapa yang lain untuk kembali kepada perkembangan anak-anak yang sepatutnya. Kalau umur anak 1 tahun, cari milestone (tahap) perkembangan untuk anak 1 tahun. Bukan 5 tahun. Semak satu persatu setiap perkembangan yang merangkumi fizikal, emosi, kognitif dan sosial (ini yang asas).

Kalau kita jadi akauntan, kita belajar ilmu akaun. Kalau nak jadi engineer, belajar ilmu engineer. Menjadi seorang ibu bapa pun juga dikira sebagai pekerjaan. Maka, carilah ilmu menjadi ibu bapa yang terbaik untuk anak yang tersayang.

Anak-anak ini ibarat cap jari. Setiap orang berlainan. Individual differences. Kita tak boleh sama sekali pukul rata anak kita dan anak orang lain adalah sama. Even, anak pertama, kedua dan ketiga juga berbeza.

Peranan Ibu Bapa

Jadi, antara bahaya pesta buku ini kepada anak kecil adalah terlalu banyak produk yang kesemuanya dikatakan baik untuk anak kita. Di sini, peranan ibu bapa adalah besar bagi memastikan bacaan yang tepat mengikut tahap dan umur anak kita.

Kadang-kadang kita dah pilih cantik buku-buku yang bersesuaian dengan umur anak. Tapi, apa pula peranan kita? Adakah wujud interaksi sesama anak dan ibu bapa seperti membacakan buku cerita kepada mereka? Adakah kita seorang ibu bapa yang rajin atau malas membaca?

Penjual buku kanak-kanak akan approach ibu bapa sebab mereka sorang penjual. Mereka bukan pakar dalam psikologi dan pendidikan kanak-kanak. Mereka hanya tahu ‘standard’ buku tersebut untuk dijual kepada ibu bapa yang mempunyai anak kecil sebagai target. Tak lebih daripada itu.

Jika mereka berjaya menjual, maka, mereka seorang penjual yang Berjaya.

Tapi, kita? Adakah kita juga ibu bapa yang Berjaya? Adakah kita menzalimi anak kecil kita?

Tak payah nak cepat-cepat. Kalau bahan bacaan tu tak sesuai dengan umur anak-anak, tunggulah. Belilah bila dah sampai waktunya. Selamatkan diri anda dan anak-anak anda daripada bahaya pesta buku ini.

Tak rugi pun.

Penjual buku kanak-kanak akan approach ibu bapa sebab mereka sorang penjual. Mereka bukan pakar dalam psikologi dan pendidikan kanak-kanak. Mereka hanya tahu ‘standard’ buku tersebut untuk dijual kepada ibu bapa yang mempunyai anak kecil sebagai target. Tak lebih daripada itu.

Jangkitan Rotavirus Pada Kanak-kanak

Jangkitan rotavirus pada kanak-kanak merupakan satu insiden yang biasa berlaku. Jangkitan rotavirus merupakan antara punca utama terjadinya cirit-birit di kalangan kanak-kanak. Sebagai ibu bapa, adalah menjadi keperluan untuk sedikit sebanyak mengetahui mengenai virus ini serta bagaimana untuk mengubatinya.

Mengenai Rotavirus

Rotavirus merupakan nama yang diberi kepada satu jenis virus yang biasa merebak dalam kalangan manusia. Jika dilihat menerusi mikroskop, rotavitus ini kelihatan berbentuk bulat seperti bola. Malah, perkataan “rota” itu sendiri diambil daripada bahasa Latin yang bermaksud roda atau tayar.

Virus ini bertindak dengan mengakibatkan radang dalam dinding perut dan usus. Ianya berpotensi untuk menjangkiti bayi, anak kecil mahupun orang dewasa. 

Buat masa ini, terdapat rawatan moden bagi melegakan simptom jangkitan ini sahaja. Tiada ubat-ubatan yang diketahui mampu terus melawan virus ini.

Bagaimana Rotavirus Merebak

Rotavirus boleh disebarkan melalui najis orang yang dijangkiti. Misalnya, jika anak anda mempunyai rotavirus, najis mereka akan mempunyai virus tersebut. Jika ibu bapa yang memegang najis tersebut tidak membersihkan tangan dengan teliti lalu melakukan aktiviti lain di rumah, ada kemungkinan virus tersebut disebarkan di permukaan lain di rumah yang seterusnya boleh dibawa oleh mana-mana individu lain yang memegang permukaan tersebut.

Perkara ini lebih mudah terjadi di pusat jagaan kanak-kanak atau nurseri di mana terdapat ramai kanak-kanak daripada keluarga berbeza. Jika salah seorang kanak-kanak dijangkiti, amat sukar untuk memastikan kebersihan premis tersebut daripada rotavirus.

Rotavirus mengambil masa selama lebih kurang 10 hari selepas jangkitan, sebelum simptom diketahui. 

Simptom Jangkitan Rotavirus

Simptom pertama biasanya adalah demam panas diikuti sakit perut dan muntah-muntah. Bagi anak-anak kecil yang belum mampu berkata-kata, ibu bapa perlu lebih peka dalam mengenalpasti anak sedang sakit perut.

Apabila demam semakin berkurang, ini akan disusuli dengan siri-siri cirit birit. Anak anda mungkin akan membuang air besar selang 1 jam. Najisnya pula berair dan mengalir. 

Dalam kes-kes yang serius, terutamanya pada anak-anak kecil, kemungkinan anak-anak akan kelihatan lesu (lethargy) dan hilang selera makan. Pada tempoh ini, anak berkemungkinan menghadapi dehydration.

Bila Perlu Bertemu Doktor

Biasanya, jika anda terkena jangkitan rotavirus, badan akan melawan sendiri penyakit ini. Biasanya, dalam tempoh seminggu, simptom akan berkurangan beransur-ansur.

Namun, jika anak-anak kecil yang dijangkiti, yang paling dirisaukan adalah jika mereka menghadapi dehydration. Badan yang tidak selesa mungkin membuatkan mereka tidak mahu makan atau minum. 

Jika anak anda kurang makan atau minum, kelihatan tidak bermaya dan tidak kencing selama 12 jam, terus bawa ke hospital berhampiran bagi pegawai perubatan memasukkan kembali cecair melalui IV drip. 

Kredit post asal:

Tanda Anak Growth Spurt

Kadang-kadang, dalam membesarkan anak-anak kecil ni, mungkin kita ada terperasan yang ada satu fasa yang anak kita ni sangat banyak makan. Ibarat perutnya ada portal ke dimensi lain. Ini adalah salah satu tanda anak growth spurt, atau fasa tumbesaran fizikal anak tersebut.

Memahami Proses Tumbesaran Anak-Anak

Bayi membesar dengan sangat pantas pada tahun pertama selepas kelahirannya. Ini kemudiannya akan berkurang pada umur anak sekitar 2 tahun dan kemudiannya akan meningkat semula sewaktu anak akil baligh sewaktu zaman remajanya.

Dalam proses tumbesaran ini, bayi akan mengalami pertambahan berat badan dan panjang badan yang sangat ketara. Namun, pakar kanak-kanak masih belum mampu menjangkakan secara tepat bilakah growth spurt ini akan berlaku, tambahan pula, fasa ini berlainan dalam kalangan kanak-kanak yang berbeza.

Menurut Puan Leigh O’Connor, seorang International Board Certified Lactation Consultant yang berpengalaman dari Amerika Syarikat, beliau biasanya melihat growth spurt pada anak kecil sekitar umur 3 minggu, 6 minggu, 3 bulan dan 6 bulan.

Berikut merupakan antara tanda anak growth spurt yang patut ibu bapa tahu dan kenalpasti.

Tanda Anak Growth Spurt Yang Perlu Ibu Bapa Tahu

1. Anak Sentiasa Lapar

Pasti kita pernah melalui fasa menenangkan di mana kita telah memahami jadual pemakanan anak kita. Namun, tiba-tiba, segalanya berubah. Anak kita masih lapar. Lepas makan dengan banyak, mahukan susu pula. Tak berapa lama kemudian, mahu makan lagi. Apa yang sedang berlaku?

Sepertimana dinyatakan di atas, growth spurt adalah fasa tumbesaran fizikal anak yang lebih pantas daripada waktu biasa. Penambahan berat badan dan panjang badan secara ketara ini sudah tentu memerlukan sumber nutrisi yang banyak yang perlu didapati daripada makanan. Kadar metabolisme anak menjadi sangat tinggi kerana semua nutrisinya ditukar kepada kalori untuk tumbesaran badan mereka.

Atas sebab inilah anak kelihatan sentiasa lapar, ianya adalah tanda penting yang badan anak kita sedang memberikan isyarat sedang berlakunya growth spurt pada anak.

tanda anak growth spurt

2. Corak Tidur Berubah

Berkenaan tidur ketika fasa growth spurt ini masih menjadi misteri para pakar perubatan. Namun, yang pasti, anda akan nampak perubahan corak tidur anak anda. Yang menjadi misteri, ada ibu bapa yang melaporkan anak semakin banyak tidur dalam fasa growth spurt dan dalam masa yang sama, ada juga ibu bapa melaporkan anak mereka semakin kurang tidur sewaktu fasa ini.

3. Anak Lebih Meragam Daripada Biasa

Sebenarnya, tanda anak growth spurt ini adalah berkemungkinan hasil daripada dua tanda di atas. Anak yang sentiasa lapar dan mengantuk lebih berkemungkinan untuk meragam dan merengek. Malah, ada juga pakar perubatan yang berpandangan bahawa tumbesaran pesat sewaktu growth spurt mungkin mengakibatkan otot dan tulang anak sedang membesar dan mengakibatkan rasa sakit dan tidak selesa pada anak, mengakibatkan mereka merengek.

4. Anak Mempelajari ‘Skill’ Baru

Orang-orang tua selalu berkata, kalau anak meragam tiba-tiba tu tanda anak nak belajar benda baru. Mungkin kata-kata orang tua ini ada asasnya.

Dalam fasa growth spurt, bukan sekadar badan yang membesar, otak anak turut mengalami perkembangan pesat. Mungkin anak itu mula belajar untuk memegang mainan yang sebelum ini sukar dipegang, mungkin anak belajar untuk berjalan atau mula ingin bercakap perkataan pertamanya.

Kesimpulan

Semua anak pasti akan melalui fasa growth spurt beberapa kali dalam fasa tumbesarannya. Ibu bapa perlu tenang dalam mengenalpasti tanda anak growth spurt kerana ianya adalah fasa biasa tetapi penting untuk anak. Jangan lepaskan peluang untuk menjadi saksi proses ini kerana ianya hanya berlaku beberapa kali sahaja ketika anak masih kecil dan tidak akan berulang kembali.

Anak Bercakap Perkataan Tidak Elok

Anak-anak bercakap perkataan tidak elok seperti mencarut, menyumpah atau kata-kata yang negatif yang biasanya dipelajari daripada sekeliling. Bila sebut sekeliling, bukan sekadar dari orang dewasa, bahkan ia termasuklah dari rakan sebaya, TV dan internet, atau jika yang dah pandai baca sikit, boleh jadi dari tulisan.

Kadang-kadang kita risau, kita sedaya upaya menjaga perkataan yang disebut di rumah dengan perkataan yang baik. Tetapi, kita terkejut bila tiba-tiba terpacul dari mulut si kecil seperti bodoh atau kata-kata kesat yang lain. Kalau ada saudara mara yang terdengar, kita yang malu.

Kita pun mungkin tuduh anak bercakap perkataan tidak elok itu mungkin perkataan itu dipelajari dari Taska atau Tadika, mungkin bila bawa main ke taman permainan dan mendengar dari kanak-kanak lain yang bermain di tempat yang sama.

Ini adalah sifat semulajadi manusia untuk belajar berkomunikasi dengan mendengar perbualan dari sekeliling, kemudian perbendaharaan kata mereka pun bertambah (vocab) dan tadaaaa, mereka pun boleh turut sama berbual.

Kajian dari Stanford Universiti di bawah pakar bahasa, Melissa Mohr ada menyatakan dalam setiap bahasa, ada lebih kurang 0.7% perkataan berbentuk ‘swearing’ yang mana perkataan ini lebih banyak dituturkan di dalam perbualan harian. Melissa juga menekankan kaitan yang significant kenapa kanak-kanak boleh tahu sekurang-kurangnya satu perkataan yang tidak elok pada umur 2 tahun!

Sebab pada umur bawah 3 tahun, Montessori merujuk otak kanak-kanak di bawah unconscious mind. Mereka akan serap apa sahaja dan mendengar apa sahaja yang berata di sekeliling. Di dalam Islam, umur begini kita kata kan belum mumayyiz iaitu tidak tahu membezakan yang mana baik dan buruk sehingga umur 6/7 tahun.

Mengapa Anak Bercakap Perkataan Tidak Elok

Jadi, kenapa kanak-kanak cakap perkataan yang tidak baik?

Sebab mereka tak tahu. Benar, mereka tak tahu pun perkataan yang dia tiru adalah perkataan yang tidak baik. Mereka hanya memerhati dari sekeliling (atau menonton), perkataan yang digunakan dengan situasi-situasi tertentu. Bila berlaku situasi begini, kena sebut perkataan ini.

Contoh,

Kalau kawan ejek, kena sebut bodoh. Kalau kena marah, kena sebut pukul kang. 
Kalau hilang barang, kena maki orang.

Mereka tidak akan tahu menggunakan perkataan tersebut kalau orang sekeliling tidak menggunakan. Mereka pun kadang-kadang bereksperimen dengan perkataan yang digunakan itu betul atau tidak dalam pelbagai konteks dan situasi. Adakah perkataan itu perkataan yang kelakar? atau menarik perhatian? atau buat orang lain sedum dan marah?

Mereka cuma tak tahu.

Bagaimana Mengubah Daripada Anak Bercakap Perkataan Tidak Elok

Kita dibiasakan dengan kaedah ‘behavior modification’ iaitu untuk mengubah tingkah laku kanak-kanak, kita perlukan sesuatu seperti reinforcement (pengukuhan/peneguhan) dan punishment (hukuman). Dua-dua itu bertujuan untuk meningkatkan tingkahlaku yang baik, atau membuang tingkahlaku yang tidak baik.

Cuma kadang-kadang kita tersilap. Sebab ibu bapa pun panik. Kali pertama kan dengar. Kita mungkin overreact dengan situasi yang terjadi.

Kalau ibu bapa terdengar anak sebut perkataan yang tidak elok, apa yang ibu bapa buat? Ya, lazimnya kita akan terus marah mereka. Atau terus melakukan proses reinforcement atau punishment.

Anak pun terpinga-pinga kena marah. Ini yang selalu terjadi.

Apa Perlu Dilakukan

Tenang, dan bagitahu kepada anak yang perkataan itu tidak elok dan tidak boleh digunakan. Bagi pilihan perkataan yang lain yang lebih baik dan sesuai. Bagitahu yang perkataan yang tidak elok itu sama sakitnya macam kena tumbuk or cubit.

Jangan gelak! Kita mungkin kelakar sebab si kecil cakap benda yang tak elok atau salah tempat. Ingat ya tadi, mereka nak explore penggunaan perkataan either perkataan itu untuk marah ke, sedih ke, lucu ke.. Kalau kita gelak, mereka akan salah faham dan akan ulang berulangkali.

Tolong check apa yang ditonton. TV ke, youtube ke. Bukan boleh percaya sangat rancangan kanak-kanak ini.

Berbalik kepada kita, tangok diri sendiri berbual bagaimana. Mungkin kita secara tak sedar tersebut depan anak ke. Berborak dekat telefon dengan kawan sambal menyumpah. Kalau perasan silap kita, cepat-cepat bagitahu dekat anak perkataan itu tidak sesuai dan minta maaf.

Kalau ada improvement, anak tak sebut perkataan yang tidak elok even dalam situasi yang sama, jangan lupa puji! Pujian merupakan salah satu positive reinforcement untuk meningkatkan tingkat laku yang baik. Ini lebih efektif.

Yang paling penting, konsisten. Kalau hari ini kita tegur guna perkataan lain, esok kita biarkan anak bercakap perkataan tidak elok, pun tak jadi juga. Istiqamah dalam mengubah tingkahlaku anak-anak. Jangan on-off bila teringat.

Tapi ingat ya, setiap anak berbeza. Maka hasilnya juga berbeza, cepat atau lambat je.

Mengatasi Sembelit Anak Kecil

mengatasi sembelit anak

Anak anda sudah beberapa hari tidak membuang air besar. Anak kecil anda sudah mula meragam. Sebagai ibu bapa, sudah tentu perkara ini meresahkan hati. Ini tanda anak kecil anda sedang menghadapi sembelit. Kami akan cuba berkongsi tips untuk mengatasi sembelit anak kecil.

Tanda-Tanda Sembelit

Sebagai orang dewasa, ktia sudah tentu mempunyai pengalaman berhadapan dengan sembelit. Namun, bagi anak-anak kecil, terutamanya yang belum boleh berkata-kata, perkara ini sukar untuk diluahkan mereka. Ibu bapa perlu peka dengan tanda-tanda berikut yang menunjukkan bahawa anak kecil anda sedang menghadapi sembelit.

  1. Tanda calitan najis pada lampin anak, tetapi tiada atau sangat sedikit najis yang keluar;
  2. Najis yang keluar keras serta mempunyai darah;
  3. Anak kelihatan meragam dan tidak selesa;
  4. Anak kelihatan meneran dengan kuat tetapi tiada najis;
  5. Perut anak mengeras

Jika anak-anak anda mempunyai tanda-tanda berikut, jangan panik kerana kebiasaannya sembelit boleh diuruskan di rumah dengan pemantauan teliti ibu bapa

Tips Mengatasi Sembelit Anak di Rumah

Ibu bapa boleh mencuba tips-tips berikut bagi mengatasi sembelit anak di rumah:

(1) Hentikan memberi makanan yang disyaki mengakibatkan sembelit

Cuba senaraikan kembali apa makanan yang anda baru perkenalkan kepada anak anda? Mungkin anak anda masih kurang bersedia memakan makanan tersebut.

Antara makanan yang boleh mengakibatkan sembelit pada anak kecil termasuklah pisang, epal, roti putih dan nasi putih. Ada kalanya, susu formula yang tidak sesuai juga boleh mengakibatkan masalah sembelit, mungkin anak memunyai masalah ‘lactose intolerant’. Penukaran susu formula bayi mungkin boleh membantu mengurangkan masalah ini.

(2) Banyakkan pengambilan air tanpa gula

Punca biasa najis keras yang mengakibatkan sembelit pada kanak-kanak adalah kerana kerasnya najis tersebut yang menyukarkan proses nyahtinja. Keadaan ini boleh jadi kerana anak kekurangan air, akibat terlalu banyak minum air manis atau tidak langsung minum air. Banyakkan memberi air kepada anak dalam diet mereka atau jika terpaksa, kurangkan tahap kemanisan air minuman yang diberi kepada anak-anak.

(3) Berikan makanan yang membantu melembutkan najis

Antara makanan yang dicadangkan untuk membantu mengurangkan sembelit anak adalah nuah-buahan seperti prun, pear dan mangga. Buah-buahan ini mempunyai kadar sorbitol yang tinggi yang membantu mempermudahkan pencernaan. Selain itu, banyakkan juga beri makanan berasaskan kacang seperti pea, bijirin dan roti wholemeal. 

mengatasi sembelit anak

(4) Galakkan anak untuk bergerak

Pergerakan anak boleh membantu menggerakkan makanan dalam usus untuk pencernaan yang lebih baik. Ibu bapa juga boleh membantu anak dengan melakukan senaman mengayuh basikal pada kaki anak. Urutan di bahagian abdomen juga boleh membantu pergerakan najis keluar.