Melatih Anak Potty Training

melatih anak potty training

Apabila anak mencecah umur 2 tahun (ketika mereka sudah boleh memahami arahan mudah serta boleh berdialog ringkas yang difahami ibu bapa, tibalah masa mendebarkan ibu bapa, masa melatih anak potty training. Ada kalanya waktu ini begitu meletihkan ibu bapa, namun, ianya perlu dilalui bagi membentuk anak yang berdikari.

Berikut kami ringkaskan beberapa tips persediaan melatih anak potty training.

Fasa Persediaan Melatih Anak Potty Training (Umur Anak 2 Tahun ke Atas)

1. Modelling: tunjukkan kepada anak bila kita sendiri rasa nak ke tandas, beritahu anak yang ibu atau ayah ingin ke tandas untuk membuang air kecil atau besar. Tunjukkan ekspresi apabila kita rasa nak membuang air (ekspresi tidak tahan, sakit perut dan lain-lain yang sesuai)

2. Penceritaan: gunakan buku cerita tentang potty training. Ibu bapa juga boleh tunjukkan video-video karakter animasi atau bayi lain yang sedang potty training di Youtube.

3. Encouragement: Sentiasa komunikasi kepada anak bahawa mereka sudah cukup besar dan budak  besar dah tak pakai lampin. Sambil itu, ibu bapa perlulah mengajak anak untuk menggunakan potty.

4. Belikan seluar dalam yang menarik minat anak. Contohnya, jika anak minat kartun Upin dan Ipin, bolehlah carikan seluar dalam dengan kartun Upin Ipin bagi membuatkan anak gembira memakai seluar dalam.

5. Sebelum benar-benar melakukan potty training, ibu bapa perlulah mempunyai cukup data melalui pemerhatian tentang kekerapan serta waktu anak membuang air kecil dan besar.

Fasa Latihan

1. Perkara paling utama yang ibu bapa perlu ingat, aktiviti potty training ini mesti konsisten! Jika ibu bapa dan anak sudah bersedia untuk melakukan potty training, patuhi jadual yang kita tetapkan supaya anak pun tidaklah keliru.

2. Tentukan hari untuk latihan menggunakan tandas ini, seelok-eloknya 3-5 hari berturut-turut. Di sini perlu ditekankan bahawa bilangan hari utk anak faham bergantung kepada tahap penerimaan, kefahaman bahasa dan kemahiran anak. Fahami dulu tahap dan sikap anak anda.

3. Melalui permerhatian kekerapan dan masa anak, tentukan masa untuk anak ke tandas. Ada kanak -kanak yang mengambil masa selang 15 min, ada selang 30 minit, ada selang 1 jam. Jadual badan anak ini perlu ibu bapa ambil tahu dan fahami bagi membantu ibu bapa merancang jadual yang terbaik.

4) Apabila tiba masannya untuk ke tandas, berinteraksilah dengan anak. Beritahu anak bahawa kita nak ke tandas untuk membuang air. Sekarang dah tiba masanya untuk buang air kan? Lihat reaksi anak samada anak sudah memahami atau tidak.

5. Ulangi proses ini berulang-ulang kali. Ini termasuklah aktiviti masuk tandas, buka seluar, duduk di potty, membuang, basuh, flush, basuh tangan, pakai seluar. Ada kalanya anak-anak tidak membuang air pun tetapi teruskan konsisten melakukan perkara sebegini supaya anak tahu apa yang mereka perlu lakukan. Pastikan langkah-langkah ini diulang tanpa mengubah susunan perkara yang perlu dilakukan supaya anak-anak tidak keliru.

Fasa Pengukuhan

Walaupun anak faham, tetapi ada kalanya mereka tetap akan terbuang air kecil dalam seluar kerana beberapa faktor:-

1.  Belum betul-betul faham perasaan nak terbuang air. Di sini, perlu perbanyakkan lagi ekspresi ibu bapa melalui modelling supaya anak faham perasaan ingin buang air.

2. Ada anak yang terlalu suka bermain sehingga menahan daripada pergi ke tandas. Akhirnya, apabila tidak mampu ditahan lagi, itulah yang terlepas di dalam seluar. Untuk anak-anak sebegini, kita perlu ingatkan bahawa waktu ke tandas adalah lebih penting dan dia boleh bermain selepas ke tandas.

3. Kurangnya bantuan ibu bapa pada fasa awal potty training anak. Sebaiknya, pada fasa awal latihan, apabila kita nampak gaya badan anak macam nak membuang (contohnya kaki rapat macam menahan kencing atau cubaan meneran), terus bawa anak ke tandas.

4. Apabila anak-anak berjaya untuk melakukan potty training, puji mereka dan berikan galakan untuk terus lakukan perkara yang baik. Cuba untuk tidak terus memarahi jika mereka gagal sesekali, takut-takut mereka akan terus berputus asa kerana terlalu takut dimarahi.

Kesimpulan

Tidak dinafikan, melatih anak potty training adalah fasa yang meletihkan bukan sahaja ibu dan bapa, malah anak kecil itu sendiri. Kesabaran ibu bapa amat penting bagi memastikan potty training anak anda berjaya.

Apa Ibu Bapa Perlu Lakukan Jika Anak Dijangkiti HFMD?

jika anak dijangkiti hfmd

Dalam artikel yang lalu, kami pernah berkongsikan cara-cara mencegah anak daripada dijangkiti HFMD. Namun, malang tidak berbau, timbul persoalan, bagaimana pula jika anak dijangkiti HFMD dan disahkan oleh pegawai perubatan?

Mengenali Tanda-tanda Jangkitan HFMD

Virus HFMD sebenarnya virus yang tidak membawa maut. Kes-kes yang membawa kematian adalah kes terpencil apabila berlaku wabak yang besar. Itupun kematian bukan akibat dari virus itu secara langsung, tetapi ianya adalah komplikasi teruk jika mangsa tidak dirawat sebaik mungkin.

Terdapat dua virus yang punca kepada HFMD; Coxsackie Virus dan Enterovirus. Virus ini boleh berada dipersekitaran dan biasanya menjangkiti kanak-kanak berumur bawah 5 tahun. Oleh kerana sistem pertahanan badan kanak-kanak masih tidak kuat, virus ini boleh menyebabkan tanda-tanda terhadap mangsa. Antara tanda-tanda serangan virus itu adalah seperti:

i) Demam
ii) Kurang selera makan
iii) Lepuh dalam rongga mulut (ulcer) dan sakit kerongkong.
iv) Letih dan tidak bermaya.
v) Ruam bintik merah di tapak tangan, kaki dan mulut.

Bintik merah akan nampak makin jelas setelah hari kedua selepas demam jika anak dijangkiti HFMD. Ketika ini lah ibubapa penjaga kanak-kanak mula panik dan mencapai pelbagai rawatan demi melihat anak mereka sembuh segera. Jika maklumat yang tidak tepat mereka perolehi dari dunia maya, maka akan berhabis ribuan ringgit membeli produk-produk sampah.

Apa Ibu Bapa Perlu Lakukan Jika Anak Dijangkiti HFMD?

1.  Jangan benarkan anak anda dipeluk cium sembarangan. Walaupun arahan ini agak zalim bagi saudara mara yang hadir menziarahi anda. Namun tempoh penting ini patut diambil serius supaya virus tidak merebak.

2. Didik diri dan keluarga supaya menjaga kebersihan persekitaran, rumah dan semua perkakas yang terdedah. Virus HFMD boleh sahaja bertenggek di mana-mana sahaja dalam persekitaran dalam tempoh tertentu. Dengan menjaga kebersihan diri, amalan membasuh tangan dengan sempurna dan menggunakan pelekap muka jika perlu terlalulah amat berguna pada masa ini.

Semburan dari produk tertentu tidak membantu, kerana permukaan yang kering dan bersih amat diperlukan bagi menghalang virus berjangkit. Penggunaan antiseptik boleh digunakan pada ketika memegang anak anda atau sebelum/selepas menyentuh perkakasan rumah.

3. Tahan diri anda dan anak-anak untuk bersiar-siar ke tempat yang ramai orang seperti pasar raya, pasar malam dan seumpamanya. Ditempat sebegini pelbagai jenis manusia wujud dengan pelbagai kuman hinggap bukan semata-mata virus HFMD. Jika terdesak sangat untuk membeli belah barang keperluan, serahkan kepada ketua keluarga untuk membeli. Tidak perlulah kesemua anak-anak kita yang masih kecil berasak-asak memenuhkan pasaraya. Virus HFMD senang merebak apabila orang yang dijangkiti atau pembawa virus itu batuk, bersin, bernafas depan muka dan bersentuhan dengan kita.

iv) Dapatkan rawatan segera untuk kurangkan demam anak anda. Pastikan alat pengukur suhu di simpan dalam rumah. Senantiasalah periksa sendiri suhu anak anda. Jika demam tinggi melebihi 38 C atau demam berlarutan melebihi lima hari, sila jumpa segera doktor anda.

Pastikan anak anda minum air secukupnya, makan mengikut jizi yang sepadan. Jika kelihatan tidak bermaya atau kelakuan/perangai anak lain macam, sila ke hospital segera. Senantiasalah bersama anak anda dalam tempoh tersebut, jangan asyik bermain wasap dan leka dengan facebook.

Cara Hilangkan Bengkak Susu di Rumah

cara hilangkan bengkak susu

Bagi ibu-ibu yang mempunyai pengalaman menyusukan anak dengan susu badan, sudah pasti akan sedikit sebanyak akan mengalami sakit bengkak susu atau mastitis. Kami kongsikan di sini mengenai punca bengkak susu dan beberapa cara hilangkan bengkak susu di rumah.

Bengkak Susu (Mastitis)

Bengkak susu adalah keadaan di mana wanita mengalami kesakitan diakibatkan radang (inflammation) pada payudara. Ini biasanya berlaku kepada para ibu yang menyusukan anak, terutamanya ketika bulan pertama selepas kelahiran. Walau bagaimanapun, bengkak susu masih boleh terjadi kepada para ibu pada bila-bila masa dalam tempoh penyusuan.

Antara tanda-tanda dan gejala bengkak susu adalah sebahagian payudara yang sakit itu kelihatan merah, terasa bengkak, terasa panas atau pedih apabila disentuh. Bengkak susu biasanya hanya terjadi kepada satu payudara pada satu masa.

Punca Bengkak Susu

Selepas melahirkan anak, badan para ibu akan bekerja keras bagi memberi isyarat kepada payudara untuk menghasilkan titisan susu buat anak yang tersayang. Anak yang baru lahir pula (biasanya 1-6 hari kelahiran) minum dalam kuantiti sedikit, tetapi kerap. Ada ibu yang menghasilkan lebihan susu dalam payudara sehingga mengakibatkan payudara menjadi keras dan bengkak.

Ada juga ibu yang mempunyai masalah saluran susu dalam payudara yang tersumbat. Penghasilan susu dalam kuantiti yang banyak akan memberikan tekanan kepada kawasan tersumbat ini. Ibarat empangan yang ditahan airnya pada waktu hujan, bukankah empangan itu terpaksa menanggung bebanan yang sangat berat jika tidak dilepaskan?

Cara Hilangkan Bengkak Susu di Rumah

Secara amnya, bengkak susu boleh dihilangkan di rumah sahaja. Sangat jarang bengkak susu perlu dirujuk ke hospital, kecuali jika terdapat tanda-tanda jangkitan pada payudara, atau anda mengesyaki ketulan yang bukan terhasil daripada susu.

1. Masa untuk Berehat

Anda telah menggunakan banyak tenaga mengandung, bersalin dan menyusukan anak. Inilah peluang untuk anda berehat. Minta bantuan saudara mara untuk menguruskan urusan rumah tangga. Fokus untuk mengurangkan kesakitan payudara anda kerana perasaan tertekan boleh mempengaruhi pengeluaran susu.

2. Lebih Kerap Menyusukan Anak atau Mengepam Susu

Sepertimana diterangkan di atas, punca bengkak susu lazimnya adalah kerana pengumpulan susu yang banyak di dalam payudara. Cara paling berkesan untuk mengosongkan susu dalam payudara adalah hisapan seorang bayi. Namun, andai bayi anda sudah kenyang dan anda masih merasakan kesakitan bengkak susu, anda boleh cuba mengepam susu bagi memastikan payudara benar-benar kosong.

3. Tuam Payudara Anda

Tuamkan payudara anda dengan ice pack sejuk di kawasan yang sakit bagi meredakan sedikit kesakitan yang dirasai. Elakkan mengenakan ice pack beku terus ke kulit payudara kerana ini boleh mengakibatkan kecederaan di payudara. Gunakan tuaman panas sebelum sesi penyusuan bagi membantu melancarkan aliran susu.

4. Mengurut Payudara

Urut payudara dengan perlahan dengan menekan kawasan yang sakit, tolak tangan ke arah puting payudara, kemudian, dari puting, tolak ke arah ketiak. Ulang teknik ini beberapa kali dengan berhati-hati dan tidak terlalu kuat.

5. Ubat Tahan Sakit

Jika semua teknik di atas masih tidak boleh mengurangkan kesakitan bengkak susu anda, anda boleh menggunakan ubat tahan sakit seperti paracetamol atau ibuprofen sebagai cara hilangkan bengkak susu dan kesakitan daripadanya.

Rujukan: BabyCenter

Jika anda merasakan kepedihan berterusan yang sukar dibendung atau tanda-tanda jangkitan, segera dapatkan rawatan daripada pakar perubatan.

 

Melabel Anak: Jangan Pandang Remeh

melabel anak

Pernah ke dengar bahawa kata-kata ibu bapa itu adalah doa? Begitulah juga dengan budaya melabel anak oleh ibu bapa, ianya berpotensi mendatangkan kesan yang mendalam kepada anak-anak tersebut.

Budaya Melabel Anak

Manusia ini hidup di dalam keadaan ‘homogeneity‘, iaitu untuk dikategorikan sebagai normal, corak kehidupan kita perlulah bersamaan dengan corak kehidupan majoriti dalam masyarakat. Jika ada terlain sedikit, maka kita akan hukum orang yang tak sama dengan melabel mereka dengan bermacam-macam label.

Kita bukan bercakap tentang label kanak-kanak istimewa seperti autism, disleksia, ADHD dan sebagainya. Bukan itu yang saya maksudkan.

Label yang saya maksudkan ini terhasil daripada pemerhatian biasa.

Contoh Situasi

“Oh, Ahmad ini cuai sikit. Careless. Jangan bagi anak saya apa-apa responsibilities ye cikgu.” pesan Ibu Ahmad kepada cikgunya.

Ibu Ahmad melabel anaknya dari kecil sebagai anak yang sentiasa cuai. Ibunya seakan tidak percaya dengan anak sendiri. Semua perkara melibatkan kehidupan Ahmad akan diuruskan dan diselesaikan ibunya. Masukkan buku di dalam beg untuk hari esoknya, pack barang, basuh pinggan dan sebagainya.

Di sekolah, Ahmad sentiasa diingatkan untuk tidak membuat kesalahan bodoh di dalam latihan. Diulang-ulang perkataan careless atau cuai di dalam benak minda Ahmad

Jangan Pandang Remeh Kesan Melabel Anak

Apabila kita melabel seorang kanak-kanak, perkataan dariapda orang dewasa itu sifatnya sangat kuat kesannya terhadap anak tersebut. Setiap label perkataan yang kita berikan seperti malas, bijak, lembam, hiper – merupakan satu bentuk jangkaan yang mampu mempengerahui perangai atau tingkah laku jangka panjang.

Masihkah kita ingat lagi report kad semasa zaman sekolah kita dahulu? Guru akan menulis komen atau ulasan tentang prestasi anak murid sepanjang tahun tersebut.

“Ain seorang pelajar yang pendiam.”

“Keputusan Ali merosot kerana terlalu banyak bermain.”

“Prestasi teruk. Tidak bermaya.”

Selain untuk memberikan ulasan kepada ibu bapa, sebenarnya ulasan itu juga bertujuan untuk memberi persediaan kepada bakal guru tahun depan berdepan dengan anak murid yang baru. Malangnya, apabila guru baru menerima label ulasan yang berbentuk negatif, ada kebarangkalian label tersebut terbawa-bawa dan memberikan expectation yang kurang kepada murid.

Si kecil akan rebel di dalam kelas kerana terus-terusan mereka dilabel dengan benda yang negatif.

Guru satu hal. Ibu bapa pun satu hal.

Melabel Boleh Menjadi Perkara Positif

Menurut Alagammai, seorang pakar terapi pendidikan dan kesihatan mental, melabel boleh menjadi sesuatu yang baik. Walaubagaimanapun, melabel dengan perkataan yang buruk atau bahaya berbanding yang baik adalah sesuatu yang zalim. Lagi menzalimkan adalah jika kita bagitahu orang lain tentang label yang digunakan.

Jika label buruk digunakan secara persisten, ia akan mengganggu emosi dan sifat daya saing anak-anak dan menjurus ke arah masalah mental.

Apa Perlu Ibu Bapa Lakukan?

1. Terangkan keadaan yang berlaku, bukan fokus sifat anak-anak

Contohnya, jika si kecil memecahkan pinggan kita akan terpacul “Adik ini selalu sangat tak berjaga-jaga. Semalam pecahkan pinggan. Minggu lepas pecahkan minggu. Setiap masa nak pecahkan pinggan kenapa.”

Ibu bapa boleh tukar kepada, “Adik tak berjaga-jaga hari ini. Sebab tak pegang betul-betul, pinggan dah pecah.”

Elakkan menggunapakai perkataan ‘selalu’. Fokus apa yang sedang terjadi. Tak perlu mengungkit cerita lama. Perkataan ‘selalu’ menunjukkan tingkahlaku yang dah lepas-lepas.

2. Label juga boleh jadi sesuatu yang tricky

Ada juga ibu bapa yang kerap memanggil anak-anak dengan panggilan ‘brilliant‘. Hanya satu patah perkataan. Kanak-kanak akan berasa tertekan untuk menjadi yang paling top setiap masa. Di sini, kita panggil sebagai ‘overestimate’ kelebihan seseorang.

Boleh tukar kepada, “Ibu sangat bangga tengok adik buat latihan untuk exam esok.” Pujian yang sama. Tetapi, mampu menghilangkan rasa tekanan anak-anak.

Senang cerita, tak perlu nak label-label

Label yang diberikan berbeza dari orang yang memberi dan orang yang menerima. Ia sesuatu yang subjektif. “Kamu ini tak pandailah.” Persoalannya, nak pandai bagaimana lagi? Tiada indikator yang tepat untuk menjadi pandai.

Maka, ia adalah strategi yang sangat tidak efektif untuk membina jati diri atau tingkah laku. Apatah lagi untuk mewujudkan motivasi.

Mencegah SIDS Pada Kanak-Kanak

mencegah sids

Banyak terjadi keadaan di mana anak kecil tiba-tiba dijumpai maut tanpa sebarang sebab yang jelas. Ini lebih kerap berlaku pada bayi berumur bawah 1 tahun. Situasi kematian mengejut ini dinamakan Sudden Infant Death Syndrome (“SIDS”). Sebagai ibu bapa kepada anak kecil, seharusnya kita mengetahui beberapa teknik bagi membantu mencegah SIDS pada kanak-kanak.

Punca Berlakunya SIDS

Menurut MayoClinic, pakar kanak-kanak masih belum dapat memahami sepenuhnya punca sebenar yang mengakibatkan SIDS. Namun, kajian menunjukkan kemungkinan SIDS berpunca daripada kegagalan fungsi bahagian dalam otak yang mengawal pernafasan kanak-kanak tersebut.

Namun, pakar perubatan telah mengenalpasti beberapa faktor yang mendorong berlakunya SIDS.

1. Faktor Fizikal Bayi

Sesetengah bayi lahir dengan beberapa kegagalan fungsi otak. SIDS boleh berlaku apabila bahagian fungsi otak yang mengawal pernafasan tidak boleh berfungsi dengan baik dan seterusnya mengakibatkan bayi gagal bernafas dengan betul dan boleh menemui ajal ketika tidur.

Bayi yang dilahirkan pra-matang atau kurang berat badan juga lebih berpotensi menghadapi SIDS menurut satu lagi kajian. (Baca Lanjut: NCBI)

2. Faktor Persekitaran 

Bayi yang tidur mengiring atau meniarap lebih berpotensi berhadapan dengan SIDS. Apabila bayi dalam kedudukan mengiring atau meniarap, bayi lebih berisiko mengalami kesukaran bernafas. Lebih memburukkan keadaan apabila bayi ditidurkan meniarap di atas permukaan yang tersangat lembut sehingga muka bayi boleh tersembam dan tenggelah dalam permukaan katil atau tilam tersebut.

Faktor lain yang boleh meningkatkan risiko kematian SIDS juga adalah sikap ibu bapa yang suka tidur memeluk anak kecil. Dikhuatiri ketika tidur, kita tidak boleh mengawal badan kita yang seterusnya dikhuatiri akan menutupi salur pernafasan bayi.

Teknik Mencegah SIDS

Pakar perubatan telah menggariskan beberapa tatacara yang boleh diamalkan ibu bapa bagi mengurangkan risiko terjadinya SIDS.

1. Mengembalikan Tatacara Tidur Yang Tepat

Bayi perlulah ditidurkan secara menelentang (muka dan mulut ke atas) dan ditidurkan atas tilam nipis yang tidak terlalu lembut. Bayi juga dicadangkan untuk tidur berseorangan di katil yang berasingan dengan ibu bapa. Pastikan pengasuh atau orang gaji yang membantu anda turut melakukan perkara yang sama.

Cabaran utama di Malaysia ini adalah masih ramai yang berpegang dengan kepercayaan turun temurun bahawa tidur meniarap itu adalah baik untuk bayi tidur lena, sedangkan ini berpotensi meningkatkan risiko SIDS pada bayi. Anda sebagai ibu bapa perlu tegas dan memastikan cara tidur anak-anak yang betul dilaksanakan.

2. Minimakan barangan atau perkakasan di katil bayi

Bayi sebenarnya tidak memerlukan banyak bantal seperti bantal peluk, bantal kaki dan sebagainya. Malah, memenuhi katil bayi dengan banyak bantal dan kusyen ini lebih membahayakan anak kerana pergerakan bantal ini boleh menutupi muka dan salur pernafasan anak kecil ketika tidur. Anak kecil tidak mampu memberikan reaksi bahaya lagi jika mereka dalam kecemasan.

3. Menyusukan Badan Bayi Anda

Kajian mendapati ibu yang menyusukan anaknya dengan susu badan (secara terus) berpotensi mengurangkan risiko SIDS pada bayi. Walaupun masih belum dapat diterangkan lagi mengapa secara saintifik, namun, pemerhatian mendapati pemberian susu ibu mengurangkan kadar kematian SIDS. (Baca: USAToday)

4. Gunakan Puting (Pacifier)

Saintis juga mencadangkan penggunaan puting (pacifier) untuk bayi hisap ketika tidur boleh mengurangkan risiko kematian disebabkan SIDS. Pergerakan mulut bayi yang menghisap ini dikatakan membolehkan ruang udara bayi sentiasa terbuka walaupun ketika tidur.

Kesimpulan

SIDS adalah satu kematian kanak-kanak yang boleh dielakkan. Ketahui cara mencegah SIDS supaya orang-orang yang kita sayangi dapat dilindungi.

Kesalahan Interaksi Dengan Kanak-Kanak

kesalahan interaksi dengan kanak-kanak

Ketika anak sudah mula mampu memberikan reaksi seawal umur 2-3 bulan, itulah masa yang sangat dirindui para ibu bapa. Menjelang anak mula mengeluarkan perkataan pertama seawal umur 12 bulan, ibu bapa sudah perlu untuk berinteraksi dengan anak dengan lebih kerap. Namun, tahukah anda, terdapat beberapa kesalahan interaksi dengan kanak-kanak yang kerap ibu bapa lakukan?

Kesalahan Interaksi Dengan Kanak-kanak

Setakat ini, melalui pemerhatian saya kepada interaksi antara ibu bapa dan anak, terdapat satu perkara yang hampir semua ibu bapa amalkan. Mungkin ini adalah pengaruh budaya di Asia yang dibesarkan dalam budaya mementingkan akademik dari usia kecil serta budaya pentaksiran melalui peperiksaan.

Apakah kesalahan interaksi dengan kanak-kanak tersebut?

1. Bertanya TERLALU BANYAK soalan kepada anak tersebut.

Malah, soalan yang diajukan itu juga seolah-olah ingin menguji keupayaan anak. (sounds familiar?)

Contoh:

  • Tengok ni ada berapa buah? Cuba kira? Berapa?
  • Warna apa ni dik?
  • Huruf apa ni? Nombor apa?
  • Apa ni?

Anak: krik krik

Akhirnya, mak dan ayah yang menjawab soalan sendiri.

2. Memberi Arahan yang Terlalu Berstruktur Semasa Bermain

Contohnya:

  • Buat macam ni, masuk dalam ni, 
  • Ambil tu, letak sini, yang ni dulu.

Tetapi, tanpa disedari, soalan-soalan beginilah yang menyebabkan anak-anak semakin menjauhi kita ketika bermain.

Mari kita cuba letakkan diri kita dari kaca mata anak-anak.

Katakanlah isteri atau suami kita asyik bertanya soalan yang spesifik, atau sesuatu arahan yang tidak difahami, kita pula tidah tahu jawapannya, sebaliknya yang bertanya bertalu-talu memberikan soalan atau arahan, apakah perasaan kita?

Rimas? Marah? Tertekan? Rasa mahu larikan diri jauh-jauh?

Oleh sebab ini bukanlah suatu interaksi yang efektif, kita cenderung untuk menjauhkan diri daripada komunikasi sebegini. Begitulah juga dengan anak-anak kecil.

Apa yang Ibu Bapa Perlu Lakukan?

Ibu bapa perlulah menjadi pendengar dan pemerhati yang baik. Tunggu dan ikut rentak anak. Bukannya mengharap anak mengikut rentak kita.

Cara Mengelakkan Jangkitan HFMD Kepada Anak-Anak

cara mengelakkan jangkitan hfmd

Seminggu dua ini, heboh dan viral dibincangkan di media sosial mengenai penularan penyakit tangan, kaki dan mulut (hand, foot and mouth disease – HFMD) di Malaysia. Sebagai ibu bapa, adalah menjadi kewajipan bagi mengetahui cara mengelakkan jangkitan HFMD terutama kepada anak-anak kita.

Mengenali Penyakit HFMD

HFMD merupakan satu penyakit bawaan virus yang biasanya menjangkiti kanak-kanak di bawah umur 5 tahun, walaupun ada kalanya ia boleh menjangkiti kanak-kanak yang lebih besar dan orang dewasa. Kanak-kanak bawah 5 tahun lebih berpotensi dijangkiti penyakit ini kerana tubuh badan mereka masih belum mempunyai sistem pertahanan badan yang matang.

Secara umumnya, penyakit HFMD tidak mendatangkan bahaya kepada yang dijangkiti dan majoriti pesakit hanya perlu berehat di rumah dan akan sembuh selepas 7-10 hari.

Namun, bagi kanak-kanak kecil, jika dijangkiti, ibu bapa perlu memerhatikan dengan teliti keadaan anak. Malaysia menerima berita sedih apabila seorang kanak-kanak berumur 2 tahun disahkan maut kerana penyakit HFMD. Jika ibu bapa melihat anak-anak menjadi lemah dan tiada selera makan, jangan tangguh untuk kejarkan anak berjumpa dengan doktor, anak itu mungkin perlu bantuan dan rawatan rapi.

HFMD Di Malaysia

Status dan kes-kes HFMD di Malaysia sentiasa dipantau dan diberi kemaskini oleh Kementerian Kesihatan Malaysia. Setakat 28 Julai 2018, KKM telah merekodkan 37,986 kes HFMD di seluruh Malaysia yang menyebabkan 539 premis tadika dan pra-sekolah diarahkan ditutup.

Terkini HFMD. Total 37,986 kes, 1,093 kes wabak, 539 premis ditutup tadika, pra sekolah, sekolah dan kelas9 sekolah…

Posted by KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA on Jumaat, 27 Julai 2018

Cara Mengelakkan Jangkitan HFMD Kepada Anak-anak

Bagi mengelakkan jangkitan HFMD kepada anak-anak, berikut merupakan beberapa langkah yang perlu diambil ibu bapa berdasarkan saranan Kementerian Kesihatan Malaysia dan pengalaman ibu bapa:-

1. Elakkan Membawa Anak ke Tempat-tempat Tumpuan Ramai

Ketika virus ini sedang berleluasa, elakkan untuk membawa anak-anak ke tempat tumpuan ramai jika tiada keperluan. Antara tempat-tempat yang berkemungkinan besar dicemari dengan virus HFMD adalah taman permainan awam, ruang permainan di pusat membeli belah, ruangan-ruangan tempat duduk awam dan pelbagai lagi.

Biarlah ibu bapa dikatakan terlebih melindungi anak dan kelihatan sedikit paranoid akibat menghalang anak-anak keluar seketika, daripada anak-anak menangung kesakitan dan tidak selesa badan dijangkiti HFMD.

2. Kerap Membersihkan Tangan Anak-anak di Tempat Awam

Jika terpaksa juga untuk keluar ke tempat awam, pastikan menjadi rutin agar tangan anak-anak lebih kerap dibersihkan. Basuh tangan anak-anak dengan air dan sabun selama sekurang-kurangnya 10 saat sebelum dibilas.

Bagi ibu bapa yang merasakan sukar untuk kerap ke tandas bersama anak-anak, boleh juga untuk membawa hand sanitizer di dalam beg atau poket anda. Selepas anak-anak memegang tempat-tempat awam, gunakan hand sanitizer ini pada tangan anak-anak. Hand sanitizer ini biasanya mudah didapati di kebanyakan farmasi.

3. Cuci Tempat Duduk Awam Dengan Anti-Bacterial Wipes

Jika anda terpaksa makan di luar, atau sekadar duduk di kawasan awam bersama anak kecil, jadikan kebiasaan untuk mengelap sedikit kawasan-kawasan yang berpotensi dipegang anak menggunakan anti-bacterial wipes. Antara kawasan yang berpotensi mempunyai virus ini adalah di kerusi bayi, meja makan dan kerusi awam.

4. Tidak Menghantar Anak-anak ke Taska yang Dilaporkan ada kes HFMD

Sentiasa dapatkan maklumat terkini status kesihatan anak-anak jagaan di nurseri anak anda. Di sini, walaupun nampak anda seperti menjaga tepi kain orang lain, tetapi, sebagai ibu bapa bertanggungjawab, anda perlu melakukannya dan tidak mempedulikan kata-kata orang. Jika terdapat simptom-simptom jangkitan sahaja pada anak jagaan nurseri, terus elakkan menghantar anak anda ke nurseri yang sama buat seminggu dua sehingga mendapat pengesahan daripada pengusaha nurseri bahawa tiada jangkitan lagi.

5. Kerap Membersihkan Mainan Anak-anak

Walaupun di rumah sendiri, jadikan kebiasaan untuk lebih kerap membersihkan mainan dan alatan yang digunakan anak-anak. Kadang-kadang, virus ini mungkin sahaja boleh disebarkan oleh tetamu yang datang menziarahi. Lebih baik berjaga-jaga daripada menanggung kesannya.

Kesimpulan

Penyakit HFMD setakat hari ini masih tidak mempunyai vaksin. Walaupun secara umumnya penyakit ini tidak berbahaya, tetapi, untuk kanak-kanak yang dijangkiti, ianya boleh mempengaruhi selera makan dan keselesaan mereka akibat ruam dan ‘blisters’ yang sangat gatal di kaki, tangan dan dalam mulut mereka.

Ibu bapa perlulah mengetahui cara mengelakkan jangkitan HFMD kepada anak-anak agar kita tidak menjadi ibu bapa yang terpaksa melihat anak kita terseksa akibat penyakit ini.

Aktiviti Bersama Anak Kecil: Tips Untuk Ibu Bapa

aktiviti bersama anak kecil

Kami sering ditanya tentang tips melakukan aktiviti bersama anak kecil, sejak lahir oleh ibu bapa. Di sini kami kongsikan beberapa aktiviti dan tips bagi meningkatkan interaksi ibu bapa bersama anak dan seterusnya membantu perkembangan sosial, emosi dan bahasa komunikasi anak

Gunakan Aktiviti Harian untuk Tingkatkan Hubungan Ibu-Anak atau Ayah-Anak

Kadang-kadang, ibu bapa terlalu memikirkan aktiviti-aktiviti khusus atau istimewa untuk mengisi masa anak. Tetapi, tahukah anda, sebagai anak-anak, mereka sudah cukup rasa ouas hati apabila dapat meluangkan masa bersama ibu bapa melakukan aktiviti-aktiviti rutin sahaja.

Contoh waktu-waktu tersebut adalah :

  • waktu feeding (makan dan minum)
  • mandi
  • pakai lampin
  • pakai baju
  • mainan sosial
  • nyanyian dan alunan zikir
  • berkongsi buku
  • bermain alat mainan
  • aktiviti luar, beriadah dan sight seeing (umur 5-6 bulan ke atas)

Sebenarnya, senarai di atas adalah antara aktiviti harian yang biasa ibu bapa lakukan bersama anak. Sekiranya ibu bapa bijak untuk mengambil kesempatan, waktu-waktu aktiviti rutin ini boleh digunakan untuk menjalankan aktiviti bersama anak kecil di samping menjadikan mereka terisi dan gembira.

Tips Menjalankan Aktiviti Bersama Anak Kecil

1. Bercakap bersama anak, terangkan kepada anak apa yang anda sedang lakukan dalam rutin harian bersama anak. 

Sebagai contoh, jika sedang memakaikan baju untuk anak berumur 0- 12 bulan, ibu bapa boleh berkomunikasi dengan anak seperti berikut:

“sekarang tengah pakai baju, bismillah, masuk kepala, cak, masuk tangan kanan masuk tangan kiri , dah siap.”

2. Guna nada yang menyeronokkan ataupun alunan lagu di samping bunyi-bunyi yang menyeronokkan.

Sebagai contoh, main agah bayi dengan bunyi-bunyi berikut:
Bunyi suku kata “bbbaaamm baammm mmmaaanmmaaa”
Bunyi bermakna: “vrrooomm, moo, meow, chipchip”
Bunyi yang ada menunjukkan perasaan: “weeee… wow…. woooooo…”

3. Berkomunikasi Disertakan ‘Gestures’: Sambil Kita Bercakap, Tunjukkanlah Gestures/gaya/cara/ expression Supaya Anak Lebih Faham Apa Dimaksudkan

Untuk memahami sesuatu perkataan kita perlu kaitkan dengan visual (dgn menunjuk sesuatu), contohnya:

Jika saya ingin ajar satu perkataan daripada bahasa alien saya (rekaan): ‘jukait’

Kalau kita mendengar secara lisan (verbal) sahaja, sampai ke sudah kita tidak akan faham ‘jukait’ tu apa.

Tapi bila saya tunjukkan jukait=🚗

Anda akan faham owwwh ‘jukait’ itu bermaksud kereta.

Jadi, jika saya cakap saya naik jukait, anda akan tahu maksud saya adalah saya naik kereta.

4. Tunggu: Tunggu Sebentar Sehingga 5-10 Saat Supaya Interaksi Kita Dengan Anak Menjadi Dua Hala

Perkara yang paling utama, elakkan supaya ibu bapa yang dominate interaksi tersebut. Sebaliknya, selepas ibu bapa berkata sesuatu, tunggu sehingga 10 saat bagi anak kecil itu bertindak balas.

Contoh:

Ibu: “mmmmmaaaaaaaaa maaaaa”

Anak.: senyum… gelak dan hasilkan bunyi mmmmmm

Lepas tu barulah kembali giliran ibu: senyum dan ulang lagi.

5. Kekerapan Aktiviti dan Teknik yang dilakukan Bersama Anak Akan Memberi Impak yang Besar kepada Perkembangan Anak.

Renungan

Daripada senarai aktiviti cadangan di atas, berapa banyak aktiviti yang ibu bapa sendiri lakukan bersama anak-anak? Adakah ibu bapa sekadar berharap agar pengasuh yang melakukannya? Adakah ibu bapa menggunakan masa-masa sebegini sebaiknya, atau ianya sekadar rutin yang ingin ditamatkan dengan cepat?

Tips Anak Minat Membaca

tips anak minat membaca

Apabila anak semakin membesar, timbullah satu persoalan oleh ibu bapa. Bilakah perlu anak-anak diajar membaca? Sebenarnya, sebelum anak diajar membaca, mereka perlulah dipupuk supaya minat membaca. Di sini kami akan kongsikan beberapa tips anak minat membaca untuk dicuba dengan anak masing-masing.

Tips Anak Minat Membaca

Sebagai peringatan, tips-tips ini adalah hanya perkongsian secara umum dan mungkin kurang sesuai untuk sesetengah kanak-kanak. Langkah pertama ibu bapa adalah dengan mengenal pasti kelemahan dan kelebihan anak-anak sendiri dan tidak terlalu memaksa anak-anak terhadap satu-satu cara. Setiap anak adalah istimewa dan unik!

Namun, berikut merupakan beberapa tips anak minat membaca yang boleh dicuba:-

1. Tunjukkan Contoh Yang Baik

Anak-anak belajar daripada pemerhatian mereka. Sebagai ibu atau bapa, sudah pasti perlakuan kita mempunyai impak yang besar terhadap pembentukan nilai dan sikap anak-anak. Jika kita inginkan anak-anak minat membaca, langkah pertama adalah ibu bapa juga perlulah minat membaca dan menunjukkan contoh yang baik kepada anak-anak.

Ini bolehlah dilakukan seawal anak berumur 2-3 bulan. Walaupun pada ketika ini mereka tidak memahami apa yang ibu bapa lakukan, namun, jika ibu bapa konsisten dengan sikap mencintai buku sejak mereka kecil, anak-anak akan ingin menjadi seperti ibu bapa mereka. Ini adalah langkah pertama yang penting jika ibu bapa inginkan anak minat membaca, dan langkah ini sukar untuk dibuat-buat.

2. Sediakan Bahan Bacaan Yang Sesuai

Pepatah Melayu menyebut “Tak kenal maka tak cinta”, jadi, mana mungkin anak-anak boleh meminati membaca andai di rumah tiada bahan bacaan yang sesuai untuk mereka. Sebagai ibu bapa, sediakan ruang dan bahan bacaan yang sesuai dengan umur anak anda. Pastikan juga bahan bacaan sentiasa dikemaskini supaya anak tidak bosan.

Sesetengah ibu bapa risau anak-anak akan merosakkan buku. Insiden buku terkoyak, buku dikunyah, buku diconteng adalah perkara biasa. Elakkan memarahi anak dengan keras jika ini berlaku, takut-takut anak ‘associate’ buku dengan perkara yang tidak disukai ibu bapa. Sebaliknya, cuba untuk tunjukkan cara sebenar berinteraksi dengan buku.

Pemilihan buku yang sesuai dengan umur anak juga penting. Sebagai contoh, bagi anak yang berumur bawah 2 tahun, utamakan buku-buku yang diperbuat daripada kain atau bahan kalis koyak dan kalis air. Anak-anak umur seawal ini biasanya akan sedikit kasar dengan buku kerana mereka masih dalam fasa perkenalan.

3. Bawa Anak ke Perpustakaan atau Kedai Buku

Rajinkan membawa anak-anak ke perpustakaan atau kedai-kedai buku. Di sini, anak-anak akan diperlihatkan dengan suasana dikelilingi buku. Anak-anak juga dapat memerhatikan bagaimana kanak-kanak lain (atau orang dewasa) berinteraksi dengan buku dengan cara yang betul. Benar, anak-anak yang kecil mungkin akan mudah hilang fokus dan sekadar berlari dan bermain. Tidak mengapa, sedikit demi sedikit, jika mereka telah dibiasakan dengan suasana perpustakaan, mereka akan mula belajar dan asimilasi dalam nilai mereka.

Bawa juga anak-anak ke kedai bukun beri mereka autoriti untuk memilih bahan bacaan mereka. Anak-anak suka apabila mereka diberikan tanggungjawab. Namun, ibu bapa perlu juga menapis pemilihan bahan bacaan anak-anak agar tidak terdedah kepada perkara yang tidak sepatutnya pada umur yang tidak sesuai.

4. Jadikan Masa Membaca Sebagai Masa Keluarga

Ibu bapa jangan pula hanya membelikan buku-buku untuk anak-anak lalu berharap agar anak-anak boleh membaca sendiri. Sebaliknya, ibu bapa perlu bersama-sama membaca dengan anak-anak dan berkomunikasi dengan anak-anak mengenai apa yang dibaca.

Jadikan sesi membaca buku sebagai aktiviti keluarga yang menyeronokkan supaya anak-anak akan seronok dan ternanti-nanti sesi seterusnya. Anak-anak akan ‘associate’ membaca dengan fokus daripada ibu bapa.

Kesimpulan

Tiada jalan mudah atau silap mata dalam memupuk minat membaca dalam diri anak-anak. Kesemuanya perlukan perancangan, perbelanjaan kewangan serta usaha dan pengorbanan para ibu bapa. Namun, percayalah, segala penat lelah ini akan berbaloi juga satu hari nanti.

Selamat mencuba!

Makanan Ibu Mengandung Yang Wajib Diambil

makanan ibu mengandung

Disahkan hamil merupakan suatu berita kegembiraan yang dinantikan kebanyakan pasangan berkahwin. Namun, keadaan ini mungkin mencemaskan bagi yang pertama kali bakal menerima cahaya mata. Antara persoalan utama wanita yang bakal menerima cahaya mata adalah apakah makanan ibu mengandung yang sepatutnya ada bagi memastikan anak dan ibu sentiasa sihat dan cukup nutrisi?

Makanan Ibu Mengandung yang Wajib Diambil

1. Susu dan Produk Tenusu

Ini sudah menjadi makanan ibu mengandung yang pertama sekali dalam senarai ramai orang. Hampir semua orang mengetahui bahawa bayi dalam kandungan memerlukan banyak protein untuk membentuk tisu-tisu dan organ badan dengan sempurna dan kalsium bagi membantu membentuk tulang dalam badan si kecil ini.

Susu dan produk tenusu seperti keju merupakan satu makanan yang berupaya memberikan jumlah kalsium dan protein yang diperlukan ini.

Ibu-ibu juga digalakkan untuk memakan yoghurt (terutamanya Greek Yoghurt yang lebih kaya dengan protein) bagi menambah variasi produk tenusu agar ibu (dan anak dalam kandungan) tidak bosan.

2. Bijirin dan Kekacang

Bijirin dan kekacang seperti oat, barli dan gandum merupakan makanan bijirin yang kaya dengan zat besi serta asid folik. Dalam fasa kandungan sedang pesat membesar, asid folik adalah sangat penting bagi memastikan tiub neural bayi terbentuk dengan sempurna.

Bagi citarasa rakyat Malaysia, makanan bijirin tradisi seperti tempe, taucu serta kekacang seperti kacang buncis, kacang panjang dan kacang tanah mudah untuk didapati di pasar-pasar seluruh Malaysia.

Bagi makanan berasaskan bijirin seperti roti, nasi dan pasta, ianya juga baik untuk diambil secara sederhana, dan jika boleh, utamakan makanan bijian penuh (whole grain).

3. Daging dan Ayam

Daging dan ayam sudah tentu perlu sebagai makanan ibu mengandung. Kandungan protein yang tinggi diperlukan bagi tumbesaran sempurna bayi dalam kandungan. Selain itu, daging merah juga mempunyai kandungan zat besi yang tinggi. Zat besi diperlukan bagi membina sel-sel darah merah bagi si kecil dalam perut itu.

Kekurangan zat besi, terutamanya dalam fasa awal kehamilan berpotensi menyebabkan anak menghidap ‘iron-deficiency anemia‘ yang seterusnya berpotensi mengakibatkan kelahiran pra-matang atau anak lahir kurang berat.

Bagi ibu-ibu yang mempunyai pilihan, utamakanlah pemakanan daging tanpa lemak bagi kesihatan yang lebih optimum.

4. Ikan

Mungkin kita selalu dengar bahawa diet ibu mengandung ni perlu ada ikan salmon kerana kandungan Omega-3 yang tinggi.

Tetapi tahukah kita, ikan tempatan juga tidak kurang kaya dengan Omega-3 juga. Ikan salmon bukanlah ikan tempatan dan agak sukar didapati. Jika adapun, harganya boleh tahan sangat tinggi. Oleh itu, sebagai langkah alternatif, cukup dengan memakan ikan-ikan tempatan seperti ikan cencaru, kembung, selar, kerisi dan sebagainya. Walaupun kandungan Omega-3 tidaklah setinggi ikan salmon, namun mencukupi bagi kehamilan yang sihat.

Apakah kebaikan dan kepentingan Omega-3 kepada kandungan? Kajian mendapati Omega-3 membantu bayi membesar dengan lebih pesat dalam kandungan, oleh itu, mengurangkan risiko bayi kurang berat.

5. Buah-buahan dan Sayur-Sayuran

Buah-buahan dan sayur-sayuran memang baik untuk sesiapa sahaja, termasuklah ibu mengandung. Di dalam buah terdapat vitamin dan mineral yang sangat baik serba serbi untuk ibu dan anak dalam kandungan. Tips mudah diet buah adalah pelbagaikan variasi warna buah dan sayuran yang diambil kerana warna buah melambangkan apa vitamin dan mineral yang terbanyak dalam buah tersebut.

Buah-buahan dan sayur-sayuran juga kaya membekalkan serat dalam diet para ibu bagi membantu melancarkan proses penghadaman, terutamanya dalam fasa perut membesar dan bayi menekan salur pencernaan ibu.

Kesimpulan

Kadang-kadang, apabila kita membaca portal kesihatan antarabangsa, terlalu banyak pilihan makanan cadangan yang lebih kepada diet orang Barat, sebab itu banyaknya cadangan buah blueberry, raspberry, ikan salmon, tuna, kod, bijirin oat dan barli sedangkan di Malaysia, makanan tempatan juga boleh untuk memberikan nutrisi yang seimbang kepada ibu mengandung, malah, dengan harga yang lebih murah!

Sentiasa berbincang dengan pakar sakit puan anda mengenai makanan apa yang perlu diambil atau jika anda memerlukan makanan tambahan.

Selamat menempuh tempoh kehamilan dan selamat menerima cahaya mata!